De derde Daft Punk. Yes! Jarenlang had ik me erop verheugd. Vier jaar stilte en een totaal gebrek aan interviews of live-optredens hebben er (weer) een ware cult omheen gevormd. De twee albums van Daft Punk zijn namelijk allebei historisch. Mijlpalen in de geschiedenis, in de techno, in de discofilterhouse, voor James Murphy en voor mij zelf. Want “Burning” zal mijn eerste acidplaat geweest zijn. En God weet waar, hoe veel en hoe intens ik heb gedanst op “Around the World” en zijn achthonderd remixen en mashups. En op het glorieuze “Superheroes”. Zelfs na een verschrikkelijk feest ging ik blij naar huis als er toevallig Daft Punk gedraaid was. En na de eerste keer dat ik Interstella 5555 zag, op Lowlands 2003, was ik nog urenlang ecstatisch. Het is, naast Akira, mijn enige DVD. En daar is-ie dan: Human After All. Veelbelovende titel, want Discovery (had u het woordgrapje “Veridis Quo” al begrepen?) was zogenaamd nog door robots gemaakt. Wat zou er menselijk aan zijn? Gaan mijn helden de soulkant uit? De eerste keer dat je Human After All opzet denk je, ugh, dat klinkt wel anders zeg. Direct en plomp. Je hebt lef als je Daft Punk heet en zoiets uitbrengt. Toch? En dan staat “Steam Machine” koud twee minuten op en vraag je je af hoe lang dat flauwe gehijg nog zo doorgaat. Nou, tot het einde dus. He, wat saai. “Make Love” is ook al vijf minuten hetzelfde. “Too Long”, denk je dan. Ik ontdek dat bijna het complete album gebaseerd is op dezelfde eenvormige zompige burpklank. Net als Ginuwine’s irritante “Pony” en dan een plaat lang. Maar ik luister stug door. En opnieuw. Want dit mag niet tegenvallen. Op een gegeven moment gaat het ongeinspireerde “Prime Time Of Your Life” klinken als een steeds sneller kotsende alien. Na de vierde draaibeurt is de gimmick er echt vanaf en worden zelfs de beste tracks, “Technologic”, “Robot Rock” en het titelnummer, ronduit vervelend. De waarheid dringt pijnlijk tot me door: dit is geen groeiplaat, dit is gewoon een slecht album. Paniek! Hoe kon dit gebeuren? Op fora staan geruchten dat Daft Punk van hun contract voor drie albums zou hebben afgewild en daarom in zes weken Human After All in elkaar heeft geflanst. Nou, dat is te horen. Human After All, dus feilbaar? Flikker toch op. Nog zo’n album vol prutswerk en ik ben fan af.
mij=Virgin / EMI
Op fora staan geruchten dat Daft Punk van hun contract voor drie albums zou hebben afgewild en daarom in zes weken Human After All in elkaar heeft geflanst.
yeah right 😀 zo weinig output en dan zo maar een hele plaat aan een akkefietje met het label verprutsen..
redelijk mee eens dat het een zwakke plaat is daar niet van.
die recensie slaat op stront gewoon.. ik kan me voorstellen dat je kritiek hebt op het album.. maar geef dan wel fatsoenlijk commentaar! Hoe moeilijk is het om de vorige twee albums weer te overtreffen, bovendien vind ik dat er paar zeeer vette platen op staan! En ik heb een live set van ze.. 29 april jongsleden, en die is werkelijk briljant! Met veel van het nieuwe album!
Die Coachella-set is inderdaad übervet, dat moet echt gezegd. Ik had er ook al eerder over geschreven op MOMI. Maar dat is toch echt wat anders dan Human After All zo in z’n uppie.
Die liveset schijnt overigens nog te worden released. *duimt*
In de tussentijd is ook de prima verzamelaar Musique vol.1 verschenen, die voor mij alleen de moeite is vanwege de bonus van vier zeldzame oude remixes. Heb die dus nog maar laten liggen.
eey ludo hoe kom je eigenlijk aan die live set
ik ben een beginnend daft punk fan en die zou ik ook wel willen!!
Het ding komt binnenkort op cd uit, schijnt. Tot die tijd is het Soulseeken geblazen…
Ik vind het een super album, beter dan discovery in mijn ogen (oren). Homework blijft het beste album maar in deze plaat komen ze er weer dicht in de buurt. Steam machine word inderdaad wat zeurend en make love vind ik helemaal nix maar de overige tracks maken me heel blij. Ben benieuwd wat ze er straks in de HMH van gaan maken, kaarten zijn al binnen.
Wie weer eens een leuke nieuwe remix van Da Funk wil horen, hoofd hierheen!
De seventies worden het weer helemaal zo 🙂
tja…ik ben er nog steeds stil van…heb daft gister in parijs mogen aanschouwe nhehe…half jaar geleden al kaarten gekocht voor deze show….hij was geweldig..een vd beste shows die ik ooit in me hele leven heb gezien!! IT WAS LEGENDARY!!
JA! Ik kon er niet heen helaas, maar de nieuwe show moet echt fantastisch zijn. Ik heb er al video’s van gezien op Youtube (zoek op Rockness en Bercy).
Ik ben overigens een regelmatige lurker van het onofficiële Daft Punk-forum (login required), en daar is de nieuwe show al uitgebreid bediscussieerd. Ook staan er enkele unieke interviews uit 2006 op (zo is Human After All slechts in twéé weken gemaakt, de overige vier waren voor het mixen).
De vraag is alleen of Daft Punk nu nog een toekomst heeft. Waarom zit er geen écht nieuw werk in de liveshow? Het laatste levensteken is bij mijn weten Thomas Bangalter’s remix van DJ Mehdi’s Signatune (de sterke clip ervan staat op YouTube), en dat is zowaar eindelijk weer goed spul. De sporadische eerdere ‘Daft Punk remixes’, van bijvoorbeeld Franz Ferdinand’s “Take It Out” waren ronduit crap.
dusss… fan af.. wat een mietje
muzikaal hebben ze volgens mij ook geen toekomst meer. dit album is duidelijk hun beste, een soort definitief statement.
maar ach, ze studeerden ooit voor filmmaker. in de hoek kunnen ze nog wel even vooruit.
Al die vooruitziende blikken.., wie weet kan Daft Punk ons nog eens verrassen..
vooruitziende blikken? daar zijn we journalisten voor, toch? mijn mening heb ik overigens onderbouwd hoor: http://www.cut-up.com/news/issuedetail.php?sid=517&issue=38
jaja dat gezeik van die journalist’n.. net alsof je gelijk hebt met een zogeheten onderbouwde mening.. ik sluit me bij ronny aan en ik hoop dat Daft Punk nog eens met iets moois gaat komen
Er is overigens weer eens een klein interview met Daft Punk geweest, zonder dat dat veel nieuws oplevert overigens.
Toe maar. Daft Punk is opeens in de interviews gestapt, lijkt wel. Jammer dat nu.nl er verder niet veel nieuws uitkrijgt…
in The Wire staat ook een interview. stuk beter overigens dan dat op Pitchfork. blijven toch amerikanen. van dance hebben ze weinig kaas gegeten.
en leo? niemand zit op jouw mening te wachten hoor. al ben je nog zo web 2.0 😉
slechte recentie, daft punk zijn gewoon de grondlegers van het huidige elektro,
ze zijn supper goed!
ach Theo-tje.. heb ik je een beetje beledigd..
vooruit dan maar: de beste mening komt van Theo.. zo beter liefie?
kom nog een x bij me langs 😉
hee Theo, heb je de nieuwe Cobblestone Jazz & de nieuwe Misja al gehoord?
ja sjaak. boeiende platen. en vergeet die Lopazz niet.
en leo? ’tis weer goed hoor. nu niet meer stout zijn, hè?
wow, ik wist niet dat lopazz met een nieuw album was gekomen… dank voor de tip!!!
Dinsdag 27 november, 18:30 uur is er een webchat met Daft Punk (zou eigenlijk al vorige week zijn, maar toen gooide een Parijse staking roet in het eten).
Hopelijk komen we daar wel iets interessants te weten over bijvoorbeeld nieuw DP-werk, want sommige van de recente interviews waren echt om te huilen zo slecht (sorry nu.nl, maar werkelijk, hoe krijg je het voor elkaar…)
(oh, er is ook een directe link)
Herontdekt werk uit 1994: het zeven minuten lange “Drive”. http://www.youtube.com/watch?v=CxFZ1MgY_0g
Voor de bootlegliefhebbers: het remixalbum ‘ReDiscovery’ http://www.youtube.com/watch?v=2-aXb6t-ePI
Ook uit: Brassft Punk, het brassband-tribute aan Daft Punk.
http://www.junodownload.com/products/madd-wikkid-brassft-punk/2163569-02/
(Oorspronkelijk een Kickstarter-project; http://www.kickstarter.com/projects/Samplefreq/brassft-punk-daft-punk-tribute-via-new-orleans-bra )
Welja. De hele film “Interstella 5555” is nu met ReDiscovery-muziek op YouTube-gezet 🙂
http://www.youtube.com/watch?v=lpRsPJwKPP4