Afgelopen zaterdag vond in De Balie in Amsterdam het zogenaamde ballendebat plaats, een drukbezochte discussie over recensies en het nut van het vermelden van ‘sterrenscores’ bij recensies. Aan tafel zaten vooraanstaande medewerkers en theaterrecensenten van NRC en Volkskrant, en er waren onderzoeksresultaten die concludeerden dat in 80% van de gevallen er drie of vier sterren werden gegeven. De twee- en vijfsterrenrecensies worden juist het best gelezen. Maar dat is relatief; veel lezers kijken alleen naar het aantal sterren en slaan de tekst over. Meerdere artiesten in het publiek klaagden daarover. Enkelen zeiden: “Ik ben blijer met een goed geschreven negatieve recensie dan met een stukje waarin alleen maar staat dat het goed was”. Kortom, een recensie moet iets vertellen dat de lezer nog niet wist of zelf kon bedenken. Maar de artiest moet er dan wel aanleiding toe geven. De vijfde plaat van Interpol is namelijk kort te recenseren: natuurlijk verschijnt hij weer rond het begin van de herfst, hij klinkt net als het vorige Interpol-album uit 2010, de teksten zijn nog steeds mooi en ja, er staan dus weer een paar schitterende nummers op waarvoor ik met plezier €15 aftik (het als allerlaatste geschreven “Tidal Wave”, “Breaker 1”, “Same Town New Story”). Ik ben al jaren fan van de dramatischere zwelgnummers van Interpol, zoals “Always Malaise (The Man I Am)” van de vorige plaat of “Gavilan/Cubed” van CD2 van Turn On The Bright Lights. De Placebo-achtige opbouw van snelle single “All The Rage Back Home” vind ik minder interessant, zoiets heeft Interpol zelf eerder veel dansbaarder gemaakt (“Slow Hands”) toen de in 2010 afgezwaaide bassist Carlos Dengler nog meespeelde. El Pintor had een veel minder voorspelbare plaat kunnen zijn, afgaande op de soloplaat Banks die Paul Banks in 2012 maakte (intussen is die artiestennaam trouwens alweer door een Amerikaans zangeresje gekaapt) – en EmptyMansions, het soloproject van drummer Sam Fogarino. Maar is het erg, dat Interpol nog steeds klinkt als Interpol? Natuurlijk niet. Eén woord: Editors. Maar iets echt nieuws is er eigenlijk niet over te zeggen.
mij=Soft Limit
4 reacties