In Deference To A Broken Back, het debuut van The Daredevil Christopher Wright, werd grotendeels geproduceerd door Bon Ivers Justin Vernon. Net als Vernon is TDCW afkomstig uit Eau Claire, Wisconsin. TDCW bouwde de afgelopen jaren in Wisconsin een live-reputatie op met een gouden randje; waar zij kwamen regende het zweet van de plafonds in een collectieve viering van het leven en de folkmuziek in het bijzonder. Bijgestaan door Vernon, toch een beetje de pater familias van de hedendaagse Noord-Amerikaanse folk, mocht TDCW proberen hun kunnen te vangen in een album. Geen gemakkelijke opgave, maar ze slagen met verve. Een barok strijkorkestje heet de luisteraar welkom in het openingsnummer, slechts één minuut lang koorjongensvocalen en welgemikt getokkel waarin Andrew Bird nooit ver weg is. Mooie folkliedjes schrijven kunnen ze, maar dat kunnen er meer. TDCW onderscheidt zichzelf door de lichtvoetige lijn die door de plaat heenloopt. In het toch niet bepaald optimistisch getitelde: “A Conversation About Cancer” sluimert af en toe iets carnavalesks, en dat werkt wonderwel. Er komen de laatste jaren veel goede americana-platen voorbij, en meestal is door het openingsnummer te beluisteren vaak wel te voorspellen hoe de rest van de plaat zich zal ontvouwen. The Daredevil Christopher Wright ontwijkt die voorspellingen. De plaat gaat van barokke folk, bronstige folkrock, naar een toef psychedelica naar oerdegelijke akoestische pop. Heel goed gedaan.
mij=Almost Musique / Munich