De hoes lijkt een matig gekopieerde Bollywood-filmposter en dat is precies wat Rolando Bruno wilde. Ooit speelde de Argentijn in Los Peyotes, een sixties garagerockcombo, waarna hij in zijn eentje begon te knutselen als “MIDI One Man Band”. Bruno maakt Latijns-Amerikaanse muziek, cumbia, maar noemt zijn knutsels “Psychedelic Garage Beat Dance Monsters”. Geen wonder dat hij op Beat Zellers platenlabel Voodoo Rhythm zit. De elf tracks op Bailazo klinken als een mix van liftmuziek met Latijns-Amerikaanse ritmes, Spaanstalige zang en een ranzige rock ‘n’ roll-ondertoon, gelardeerd met Indiase klanken. Dat klinkt net zo vreemd als het hier omschreven staat. Maar het kan erger en beter, want Beat Zeller weet het nauwkeuriger:’Full Blast Psychedelic Latino Cumbia Garage with a very Cheesy Touch of a 70’s Supermarket’.
Beat Zellers eigen band The Monsters bestaat intussen al zo’n dertig jaar en zal dit jaar weer met een nieuw, zevende album komen. Zeller is dol op het hergebruiken van oud materiaal van zijn combo en als tussendoortje brengt hij dan ook The Jungle Noise Recordings uit. Een collectie opnames uit 1994, eerder op de 10″ Jungle Noise en op verschillende 7″‘s uitgebracht. Voor The Monsters een belangrijke plaat, want na een aantal redelijk authentieke rockabilly-platen was dit voor het eerst dat de staande bas werd ingeruild voor een elektrische bas en het geluid rauwer en punkier werd. Bovendien verruilden ze de professionele studio voor de woonkamer van Zeller. Het resultaat was, wederom in de nauwkeurig geformuleerde woorden van Beat Zeller zelf: ‘A fuzzedout mix between 60ies garage punk, wild teenage trash rockabilly and primitive rock’n’roll.’ Hell yeah!
mij=Voodoo Rhythm / Clear Spot
File: Rolando Bruno – Bailazo
File: The Monsters – The Jungle Noise Recordings
File Under: Voodoo Rhythms