Affector – Harmagedon

Affector - HarmagedonAffector begon als een tweemansproject. De voor mij onbekende Duitse gitarist Daniel Fries en de Nederlandse drummer Collin Leijenaar (o.a. tourdrummer bij Neal Morse) begonnen al in 2008 met de eerste demo's voor Harmagedon. Pas in een later stadium kwamen daar bassist Mike LePond (Symphony X) en zanger Ted Leonard (Spock's Beard, Enchant) bij. Toetsen zijn er ook, die worden op dit album verzorgd door Alex Argento en ook de niet geheel onbekende en erg herkenbare heren Neal Morse, Jordan Rudess en Derek Sherinian. Het is best handig wanneer je contacten hebt… Het is een conceptalbum – ingegeven door de 2012 Mayahype – over het einde van de wereld, gezien vanuit bijbels perspectief. Dat laatste is geen verrassing bij Leijenaar en ook Fries komt uit de christelijke proghoek. Verrassend is wel dat ze daadwerkelijk letterlijke bijbelteksten hebben gebruikt. Dat heeft echter niet tot gevolg dat het gedeclameerd wordt, of dat het op een of andere manier afwijkt. Integendeel, als je je er niet van bewust bent lijken het 'normale' zanglijnen, voor teksten die voor die zanglijnen geschreven zijn. Ted Leonard weet er in elk geval wel raad mee. Het album is niet alleen tekstueel een concept, ook muzikaal is het als een opera opgezet. Harmagedon opent met een orkestraal intro (letterlijk, het Sinfonietta Consonus-orkest uit Polen) en muzikale thema's komen door het hele album terug. Desondanks wordt er ook duchtig met stijlen gespeeld, zoals in het dertien minuten durende titelnummer. Is het nu iets helemaal nieuws? Nou nee, daarvoor liggen de invloeden van Dream Theater en anderen er wat te dik bovenop. Zo staan Fries' invloeden als John Petrucci, Steve Morse en Yngwie Malmsteen nog wat in de weg van een eigen stijl. Maar eerlijk is eerlijk, over hun invloeden doen ze sowieso niet ingewikkeld. Fries' gitaarspel komt bovendien dicht in de buurt van zijn invloeden, dus mij hoort u niet klagen. Uiteindelijk is hier een band aan het werk die, individueel en als geheel, de sterren van de hemel musiceert. Als de bijbelse teksten je niets doen blijft er nog altijd een magistraal muziekwerk over. En zo hoort het.


mij=Inside Out

3 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Terug naar boven