Van het vorige album van Vanden Plas was ik niet erg onder de indruk. Fantastische intro’s, en dan hield het op. Die intro’s zijn er op Chronicles of the Immortals – Netherworld nog steeds, met extra-gratis bombast. Het is dan ook een rockopera met een concept dat ontsproten is aan het brein van schrijver Wolfgang Hohlbein, een schrijver met Stephen King-achtige productie die al dertien boeken heeft geschreven in de serie Die Chronik der Unsterblichen. Eerst was er de rockmusical Bloodnight van VandenPlas en Hohlbein en die is nu bewerkt tot een album. Of eigenlijk twee, want de titel kent nog een toevoeging Path 1 en inderdaad, er komt nog een deel. Elke song is een genummerd Vision met een titel, voor het geval u nog niet begreep dat het concept Heel Belangrijk is. Vanden Plas brengt een soort combinatie van progressieve metal en powermetal die verwant is aan de muziek van Royal Hunt. Met dien verstande dat Royal Hunts opperhoofd André Andersen elke muzikale balans uit het oog verloren is en de muziek hoe langer hoe meer verzuipt in zijn toetsen. Dat heeft Vanden Plas een stuk beter voor elkaar. Waar ze bij de vorige gelegenheid na de intro elke inspiratie kwijt leken te zijn, was hier de inspiratie ook na de intro’s nog volop aanwezig. Prijsnummer “Vision 7even – The King And The Children Of Lost Worlds” laat dat goed horen. Het is gewoon een ijzersterke song, lekker heavy, met de nodige solo’s en met de nog steeds niet misselijke zang van Andy Kuntz. Ook zangeres Julia Steingass is uit de theaterproductie meegekomen en levert fraaie bijdragen. Alles is nog steeds ondergeschikt aan de enorme bombast en de songs zijn helemaal opgehangen aan kamerbrede riffs, maar in hun eigen hoekje is dit een prima album. Vanden Plas heeft zich wat mij betreft groots gerevancheerd en ik verheug me op Path 2.
mij=Frontiers / Rough Trade
4 reacties