Ooit leerde ik Elbow kennen door het nummer “Red” van hun album Asleep In The Back uit 2001, een nogal britpop aandoend nummer met een rustig begin en een explosief einde. Sindsdien ben ik ze blijven volgen en heb ik nooit begrepen waarom Elbow niet gerekend wordt tot de Radioheads van deze wereld, in mijn ogen staan deze jongens net zo goed op eenzame hoogte. Elk album weer grijpen ze me beet en laten ze me niet los. Met hun vorige album The Seldom Seen Kid kregen ze voor het eerst de waardering die ze verdienen, het album kreeg een Mercury Music Prize en een Brit Award. Wordt het nu niet een tijd voor een Grammy? Build A Rocket Boys! zal ze geen Grammy brengen voor het beste album, maar misschien wel voor beste song. Het zwaartepunt van het album ligt namelijk in de eerste twee nummers, wat mooi! “The Bird” kijkt melancholisch terug op een gebroken relatie en in “Lippy Kids” denken we met weemoed terug aan onze jeugd, kattekwaad uithalen zonder enige verantwoordelijkheden. De volgende twee nummers doen wat lichter aan, al is het bij Elbow nooit hap-slik-weg. Vanaf “Jesus Is A Rochdale Girl” leveren ze nog zeven prachtige pareltjes af, geheel in Elbow-stijl. Nummers die niet exploderen in je gezicht, maar nummers die klein blijven en het moeten hebben van de intieme sfeer. Met Build A Rocket Boys! zullen ze wederom geen commerciële doorbraak krijgen, maar mijn god, wat verdienen deze jongens het.
mij=Polydor / Universal
Brok in m’n keel van deze plaat… Mooi…
‘Wederom geen commerciele doorbraak’ – pardon? Alle prijzen gewonnen in Engeland die er te winnen zijn, meer dan een miljoen Seldom Seen Kids verkocht, ze staan deze zomer op alle festivals die er toe doen, hoe doorgebroken had u ‘t willen hebben?
misschien bedoelt Sikkema dat dit album niet zoveel aandacht zal gaan krijgen als het voorgaande, wat ik ook niet verwacht, daar is het inderdaad te `klein’ voor. maar klein is bij Elbow fijn, ik geniet van deze cd.
En het mooie is, de jongens zelf lijken zich totaal niets aan te trekken van alle aandacht en gespannen verwachtingen; waarom zou je ook als je succes komt na jarenlang hard werken en constante kwaliteit afleveren. succes is dan een leuk cadeautje, niet de bevestiging van je talent, want dat hebben de jongens van Elbow niet nodig.
Ik val er van in slaap.
Ik vind het hun minste plaat tot nu toe, en in Elbow-standaard betekend dat ‘gewoon goed’.
@PeTer Manager vertelde me dat Elbow voor Seldom Seen Kid echt haar best had gedaan om radiovriendelijker uit de hoek te komen dan voorheen omdat ze naar een grotere platenmij waren gegaan. Dat hebben ze nu helemaal laten varen (niet dat het mij iets uitmaakt, The Birds is een ge wel di ge openingstrack, beter wordt t niet dit jaar denk ik)
vond ze daar inderdaad ook opvallend open over in de OOR laatst. ergens wel knap dat het dan ook lukt, Seldom Seen moest de doorbraak worden (met het grote label en het toegankelijke geluid) en het gebeurde ook.
geef mij maar Cherry Ghost 🙂
“Lippy Kids” staat in elk geval in de MediaMarkt Top 40. Dat is de eerste Elbow-single die dat in Nederland lukt als ik http://nl.wikipedia.org/wiki/Elbow moet geloven. En dat zonder full-length clip…
De MediaMarkt Top 40. Die´s vast heul toonaangevend en onafhankelijk…
Het is gewoon de zoveelste nieuwe naam van de Nederlandse Top 40, die al eerder werd gesponsord door o.a. de Rabobank en Wanadoo. En ja, downloads en ‘social media’ worden er tegenwoordig in meegenomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Top_40
Animatievideo bij “Open Arms”
http://www.youtube.com/watch?v=bJV71cW40OQ
Brok in m’n keel van deze plaat… Mooi…
‘Wederom geen commerciele doorbraak’ – pardon? Alle prijzen gewonnen in Engeland die er te winnen zijn, meer dan een miljoen Seldom Seen Kids verkocht, ze staan deze zomer op alle festivals die er toe doen, hoe doorgebroken had u ‘t willen hebben?
misschien bedoelt Sikkema dat dit album niet zoveel aandacht zal gaan krijgen als het voorgaande, wat ik ook niet verwacht, daar is het inderdaad te `klein’ voor. maar klein is bij Elbow fijn, ik geniet van deze cd.
En het mooie is, de jongens zelf lijken zich totaal niets aan te trekken van alle aandacht en gespannen verwachtingen; waarom zou je ook als je succes komt na jarenlang hard werken en constante kwaliteit afleveren. succes is dan een leuk cadeautje, niet de bevestiging van je talent, want dat hebben de jongens van Elbow niet nodig.
Ik val er van in slaap.
Ik vind het hun minste plaat tot nu toe, en in Elbow-standaard betekend dat ‘gewoon goed’.
@PeTer Manager vertelde me dat Elbow voor Seldom Seen Kid echt haar best had gedaan om radiovriendelijker uit de hoek te komen dan voorheen omdat ze naar een grotere platenmij waren gegaan. Dat hebben ze nu helemaal laten varen (niet dat het mij iets uitmaakt, The Birds is een ge wel di ge openingstrack, beter wordt t niet dit jaar denk ik)
vond ze daar inderdaad ook opvallend open over in de OOR laatst. ergens wel knap dat het dan ook lukt, Seldom Seen moest de doorbraak worden (met het grote label en het toegankelijke geluid) en het gebeurde ook.
geef mij maar Cherry Ghost 🙂
“Lippy Kids” staat in elk geval in de MediaMarkt Top 40. Dat is de eerste Elbow-single die dat in Nederland lukt als ik http://nl.wikipedia.org/wiki/Elbow moet geloven. En dat zonder full-length clip…
De MediaMarkt Top 40. Die´s vast heul toonaangevend en onafhankelijk…
Het is gewoon de zoveelste nieuwe naam van de Nederlandse Top 40, die al eerder werd gesponsord door o.a. de Rabobank en Wanadoo. En ja, downloads en ‘social media’ worden er tegenwoordig in meegenomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Top_40
Animatievideo bij “Open Arms”
http://www.youtube.com/watch?v=bJV71cW40OQ
Guy Garvey legt hoogstpersoonlijk de betekenis van oudje “Scattered Black And Whites” uit in de comments van http://www.songmeanings.net/m/song/57805/ (via @sebastiaan)