Soms kom ik zulke rare bizarre spamteksten tegen dat ik denk: daar zouden ze een liedje van moeten maken. In mijn mailbox, of in de meestal automatisch weggefilterde FileUnder-spamreacties die u als bezoeker dus niet ziet. Meestal komen zulke teksten uit Google Translate rollen, komen ze af van Nigeriaanse oplichters en zijn ze bedoeld om u geld uit de zakken te slaan. Maar je kunt er gelukkig ook om lachen! De avantgarde-dichter Marco Borsato – ik had nog nooit van hem gehoord – ging onlangs failliet aan een overbelichte film en raakte geïnspireerd door alle faalhazen om hem heen, zoals bijvoorbeeld rokkenjager John Ewbank. Hij besloot de huisje-boompje-beestje-liedjes van zangers als Guus Meeuwis te parodiëren en slaagt daar met verve in. “Ik zie je lachen met je ogen dicht”, declameert hij bijvoorbeeld. “De goden vallen aan, het uur van de strijd is gekomen.” Elk liedje is een raadsel. “Het donker zet het licht op al mijn angsten en mijn vragen.” Denk daar maar eens over na. In “Waterkant” emigreert een stel naaktzwemmend naar Engeland. Je moet maar durven. “Gooi je handen maar de lucht in.” Veel artiesten roepen het, maar Marco zingt het, en dat nog wel op zo’n opzettelijk flemerige melodie. “Alleen is maar alleen” is als pleidooi voor polyamourie ook uiterst gewaagd. Als apartste stijlbreuk combineert Borsato in het countrynummer “Vrij” diverse sm-referenties met een truck driver’s gear change en een gastrap van Lange Frans. Ja mensen. Op het volle-bus-liedje “Schouder aan Schouder” lijkt het zelfs even of Meeuwis echt meedoet! Drollen Durven Delen is een zeldzaam statement tegen de goedgelovigheid van de mensen, precies in de vorm van de truttige popmuziek die ermee bestreden wordt. Er staan godbetert zelfs twee hilarische kerstnummers op de plaat. Uitmuntend, al is het bij dergelijke intelligente muziek natuurlijk de vraag of het een publiek vindt. Ik zou er op een begrafenis een traan om laten.
mij=Universal
“Gooi je handen maar de lucht in.”
hahahah. ik hoop dat er ook intellectuele clips komen dan. dit quoteje lijkt me bijvoorbeeld iets met voor (grote) handen-obsessant Michel Gondry
Heerlijk stukje! 🙂
Elke grote artiest is op zijn tijd onbegrijpelijk.
http://twitter.com/#!/angeleyes_nl/statuses/9555934435090433
Ik ben erg voor scherpe recenties en van mij mag er zo nu en dan ook een cd of artiest afgebrand worden, maar ik vind niet dat je ook nog eens bewust de titel van een cd verkeerd moet schrijven boven je artikel om je punt te maken.
*verandert artiestennaam in Marco Botsauto
Haha, maar niet heus. Om bij de ongelooflijk creative taalvondsten te blijven: schijtlollig, dat is het. Wees dan een vent en schrijf bijvoorbeeld eens over de tenenkrommende kleinkunstsfeer van Spinvis of Roosbeef. Borsato-bashen kan iedereen.
@Ylfe: die kritiek snap ik. Het zit zo: een platte plaat vraagt om een platte recensie, zeker als het thema idealisme zou *moeten* zijn. Bij Roosbeef en Spinvis (over wie ik geen recensie geschreven heb) compenseert hun muziek dat pretentieuze meestal nog, vind ik. Borsato overschrijdt met deze plaat ruim de grens. Maar de volgende Spinvis zaag ik ook heus wel af als-ie niet boeit.
ik betwijfel ook of hier wel een publiek voor is, waarschijnlijk gaat dit de gemiddelde Borsato fan volledig boven de pet. ik begrijp er trouwens ook niet veel van. hermetisch…
😉
peTer
Kijk! een recensie die stof doet opwaaien! goed spul.
Mooie recensie! En wat betreft schouder aan schouder. Het lijkt niet of Meeuwis meedoet, hij DOET mee.
En het mooiste is, ik ben d’r gewoon bij in het Gelredome 11 mei 🙂 Is zo’n beetje het enige concert waarbij ik mijn vrouw mee krijg… Of ik moet Celine Dion een keer proberen… Brrrrr
Om duidelijkheid te geven over een elders gerezen vraag: ik had voor dit stukje de beschikking over een streamable digitale promo van het album via PlayMPE, het systeem waarmee platenmaatschappij Universal releases vroegtijdig aan recensenten laat horen. Maar dat betekent verder niks. Van veel releases die ik bespreek heeft FileUnder nooit een promo gehad en omgekeerd kunnen we ook niet altijd alles (maar wel veel) bespreken van wat er als promo-cd wordt opgestuurd. Het blijft een hobby.
Ah, vandaar al die onsamenhangende teksten natuurlijk: http://www.doyouknowflo.nl/site/2011/01/06/
Artistieke zandclip bij “Dichtbij”: http://www.youtube.com/watch?v=qFYaImiDnEE
“Misschien wel het mooiste wat hij ooit maakte! Hij meent elk woord dat hij zingt!”
“Gooi je handen maar de lucht in.”
hahahah. ik hoop dat er ook intellectuele clips komen dan. dit quoteje lijkt me bijvoorbeeld iets met voor (grote) handen-obsessant Michel Gondry
Heerlijk stukje! 🙂
Elke grote artiest is op zijn tijd onbegrijpelijk.
http://twitter.com/#!/angeleyes_nl/statuses/9555934435090433
Ik ben erg voor scherpe recenties en van mij mag er zo nu en dan ook een cd of artiest afgebrand worden, maar ik vind niet dat je ook nog eens bewust de titel van een cd verkeerd moet schrijven boven je artikel om je punt te maken.
*verandert artiestennaam in Marco Botsauto
Haha, maar niet heus. Om bij de ongelooflijk creative taalvondsten te blijven: schijtlollig, dat is het. Wees dan een vent en schrijf bijvoorbeeld eens over de tenenkrommende kleinkunstsfeer van Spinvis of Roosbeef. Borsato-bashen kan iedereen.
@Ylfe: die kritiek snap ik. Het zit zo: een platte plaat vraagt om een platte recensie, zeker als het thema idealisme zou *moeten* zijn. Bij Roosbeef en Spinvis (over wie ik geen recensie geschreven heb) compenseert hun muziek dat pretentieuze meestal nog, vind ik. Borsato overschrijdt met deze plaat ruim de grens. Maar de volgende Spinvis zaag ik ook heus wel af als-ie niet boeit.
ik betwijfel ook of hier wel een publiek voor is, waarschijnlijk gaat dit de gemiddelde Borsato fan volledig boven de pet. ik begrijp er trouwens ook niet veel van. hermetisch…
😉
peTer
Kijk! een recensie die stof doet opwaaien! goed spul.
Mooie recensie! En wat betreft schouder aan schouder. Het lijkt niet of Meeuwis meedoet, hij DOET mee.
En het mooiste is, ik ben d’r gewoon bij in het Gelredome 11 mei 🙂 Is zo’n beetje het enige concert waarbij ik mijn vrouw mee krijg… Of ik moet Celine Dion een keer proberen… Brrrrr
Om duidelijkheid te geven over een elders gerezen vraag: ik had voor dit stukje de beschikking over een streamable digitale promo van het album via PlayMPE, het systeem waarmee platenmaatschappij Universal releases vroegtijdig aan recensenten laat horen. Maar dat betekent verder niks. Van veel releases die ik bespreek heeft FileUnder nooit een promo gehad en omgekeerd kunnen we ook niet altijd alles (maar wel veel) bespreken van wat er als promo-cd wordt opgestuurd. Het blijft een hobby.
Ah, vandaar al die onsamenhangende teksten natuurlijk: http://www.doyouknowflo.nl/site/2011/01/06/
Artistieke zandclip bij “Dichtbij”: http://www.youtube.com/watch?v=qFYaImiDnEE
“Misschien wel het mooiste wat hij ooit maakte! Hij meent elk woord dat hij zingt!”
Over fake Twitter-volgers gesproken…
http://www.nu.nl/achterklap/2897099/27-procent-van-twitter-volgers-marco-borsato-echt.html