Beat Zeller is een man met veel geesteskinderen. Reverend Beat-Man, The Lightning Beat-Man, Die Zorros en zijn platenlabel Voodoo Rhythm zijn de bekendste. Maar de hogepriester van de trashblues begon ooit in een bandje dat zich The Monsters noemde. Het was 1986 en een kwartet Zwitsers dompelde zich onder in de wereld van rockabilly, primiteve rock ‘n’ roll en goedkope trashy films uit de jaren vijftig. Het resultaat was hun debuutplaat, Mask. Dertien (uiteraard) nummers bevatte de schijf, twaalf van hun eigen hand en een cover (“Wild Thing”). De titels waren in stijl met de naam van de band en de vormgeving van de plaat: “Honeymoon in hell”, “Addams Family”, “Teenage Werewolf”, “Surfin at the THUN-sea” enzoverder enzovoort. Kenmerkend waren de niet helemaal correcte Engelse teksten en hun stijl: psychobilly, garagerock en opgefokte blues. Drie jaar later maakten ze een vervolg: The Hunch. Gesproken fragmenten uit goedkope horror- en sci-fi-films uit de jaren vijftig wisselden zeven rockabillytracks af en op de B-kant van de LP stonden negen livesongs. Deze twee platen zijn nu opnieuw uitgebracht, uiteraard op het label dat de zanger/gitarist van The Monsters nog weer drie jaar later zou starten. Stijlvolle graphics en, als ze inmiddels niet zijn uitverkocht, zijn beide platen op gekleurd vinyl leverbaar. Overigens bestaan The Monsters nog steeds, leverden ze in 2011 nog een plaat af en traden ze deze zomer in Nederland op.
mij=Voodoo Rhythm / ClearSpot
4 reacties