Absynthe Minded bracht eerder al drie albums uit, de één met meer succes dan de andere. Hun “My Heroics, Part One” was afgelopen maand nog het hoogst genoteerde nummer in de Bel 2000, ze verkopen zaal na zaal uit in Vlaanderen en deze maand hoopt de band Nederland te veroveren met de nieuwe plaat Absynthe Minded, althans dat is het plan toch. Voor één van deze uitverkochte concerten in Vlaanderen sprak ik Bert Ostyn (zanger) en Renaud Ghilbert (multi-instrumentalist) .
We kennen Absynthe Minded in Nederland vooral van “My Heroics, Part One”, maar toch werden jullie daarna niet echt opgepikt in ons land. Waarom lukt dat maar niet?
Bert: ‘We hebben altijd met veel verschillende mensen gewerkt en in Nederland was dat bijvoorbeeld bij de laatste plaat met Universal Nederland. Dat klikte toch niet echt, dus dat zal er misschien voor een deel aan gelegen hebben. We moeten het in Nederland tot nu toe echt van onze live-reputatie hebben, want veel airplay hebben we tot nog toe niet veel gehad, al zijn Kink FM en 3VOOR12 ons altijd goedgezind geweest.’
mij=Interview: Nathalie
‘Maar er zijn een heleboel toffe clubs met niveau in Nederland zoals 013 en de Paradiso en daar kijken we altijd wel naar uit. Met deze plaat hopen we wel degelijk dat het gaat lukken om op de radio gedraaid te worden en dus door te breken. “Envoi” (de huidige single in België) is ontstaan uit mijn samenwerking met Poetracks in Nederland afgelopen jaar en ik heb inmiddels ook wat kleine concertjes gedaan dus ik heb er wel goede hoop op dat deze plaat kan aanslaan. We gaan ons gewoon live bewijzen in december en dan zien we wel. Absynthe Minded is gewoon een beetje moeilijk te plaatsen in het Nederlandse muzieklandschap. Deze keer brengen we de plaat in eigen beheer uit, misschien gaat dat nog helpen'.
In België zat de plaat eind augustus bij de Humo, aangeprezen door een batterij bekende Vlamingen. Al die veren, maakt het dat niet moeilijk om het dan ook nog waar te gaan maken?
Bert: ‘Dat was gewoon promotie'.
Renaud: ‘Maar het is leuk dat de mensen, waaronder collega muzikanten en kunstenaars, toch een vrij objectieve mening over de plaat gegeven hebben. Ze hadden toch echt wel de moeite genomen om de plaat goed te beluisteren. En natuurlijk is het dan ook wel belangrijk om met het album niet af te gaan en dat is ons ook gelukt'.
Bert: ‘In deze tijd is het moeilijk om een budget samen te krijgen om een plaat te maken als je geen platenfirma hebt. Met Humo konden we een deal bespreken waarin zij konden garanderen dat als er zoveel exemplaren verkocht werden, wij uit de kosten zouden raken, zodat we geen toegevingen hoefden te doen op de studio of de producer. We geloven in ons kunnen maar hebben wel iemand nodig die ons niveau naar boven trekt en die misschien zijn eigen niveau naar boven trekt, plus een plek waar we muziek kunnen maken in een toffe ruimte. Door die deal konden we naar Parijs trekken en hebben we met Jean Lamoot gewerkt. Kijk nu hebben we weer getekend met een Frans label (AZ, één van de Franse Universal divisies, red.) dus voor de toekomst gaat het een minder groot probleem zijn.'
Een Frans label nu. Jullie waren de afgelopen tijd wel vaker in Frankrijk aan het spelen en hebben daar ook een verzameling van de eerdere platen uitgebracht.
Bert: ‘Ja. Introducing … Absynthe Minded is in 2008 uitgebracht. Dat heeft ons daar op de kaart gezet, we hebben er intensief getoerd'.
Renaud: ‘En we waren bij Taratata (tv show, red.) te gast'.
Bert: ‘Dat was allemaal als introductie, Absynthe Minded gaat daar komend jaar ook gewoon uitgebracht worden'.
Is het opnameproces in Parijs dan ook een hele andere manier van een album opnemen geweest of werken jullie altijd op dezelfde manier?
Renaud: ‘We werken meestal op dezelfde manier, maar we hadden nu de chance om met zo een ongelofelijke producer te werken. Dat was al anders want we zijn het gewend om met Vlamingen te werken en dit was een Parijzenaar. Hij had wel een andere manier van werken, wij niet echt. Zijn interne keuken was gewoon anders. Het was een toffe ervaring voor ons om dat mee te maken'.
Bert: ‘We zijn een echte live band, de meeste nummers worden ineens opgenomen in een goede ruimte als we ons amuseren en dat moet op de plaat terug te horen zijn. Jean Lamoot heeft wel met grotere namen van over de hele wereld gewerkt en die snapte de groep helemaal. Het is ondertussen een vriend geworden dus dat zat wel goed'.
Je zei het zojuist zelf al, je hebt het gedicht “Envoi” van Hugo Claus bewerkt voor Poetracks.
Bert: ‘Poetracks vroeg mij om iets te doen met een gedicht van Claus, het grappige is wel dat ze me eigenlijk gevraagd hadden om “Nu Nog” te bewerken, maar ik had de boodschap niet zo goed begrepen en heb dus met “Envoi” iets gedaan (lacht). Toen had ik dat nog niet zo door, maar op het moment dat het in de groep kwam en we het gingen repeteren werd het echt een Absynthe Minded-nummer'.
Renaud: ‘Het was ook tof dat er een Nederlandse regisseur in ons kot opnames is komen maken van “Envoi” voor de documentaire Wreed Geluk over Hugo Claus'.
Een ander nummer op het album is “Dead On My Feet” waarvan ik het idee had dat het over is dit nu alles in het leven gaat?
Bert: (grinnikend) 'Dat is leuk dat je dat zegt maar eigenlijk gaat het over extreme dronkenschap, al is het wel zo dat als je zoals je het op zijn Vlaams zegt naar de kloten zijt je soms ineens een inzicht kunt krijgen in dat opzicht. Maar het is een hele mooie interpretatie'.
“Multiple Choice” gaat wel over de keuzes die je in je leven maakt?
Bert: ‘Absoluut, dat gaat over keuzes maken en hoe belangrijk dat is in het leven. Het leven is kiezen'.
En heeft dat nog te maken met het naderende dertigste levensjaar?
Bert: ‘Inderdaad, veel teksten op deze plaat gaan daarover en ook de sociale druk, wat er van je verwacht wordt en wat je zelf van het leven verwacht'.
Een ander nummer op het album is “Moodswing Baby” dat over de wispelturigheid van ons vrouwen lijkt te gaan?
Bert: ‘Eh ja daar gaat dat nummer over. Dat je dat op een bepaald moment beseft en dat je de daar de schoonheid van begint in te zien, (lacht)… of zoiets' .
Renaud: (lacht) ‘Na een paar jaar'.
Maar het is moeilijk om er mee om te gaan?
Bert: ‘Ja. But it don't mean a thing if it ain't got that swing'.
En dan een politieke verwijzing in “Fortress Europe”, hebben jullie dat al eerder gedaan of is dit de eerste keer dat daarover iets gezegd wordt in de teksten?
Bert: ‘Weinig tot nooit eigenlijk. Het is de eerste keer dat ik een ethisch standpunt inneem hiermee. Ik begrijp dat het voor veel mensen die wel of niet Europa binnenraken het onrechtvaardig is. Maar dat is ook het enige dat ik me afvraag in dit nummer'.
Renaud: ‘Wat is Europa nu eigenlijk? Open of gesloten deuren?'
Mensen hierover te laten nadenken dus?
Bert: ‘Voila … absoluut'.
Een laatste vraag nog. Bij het artwork van Absynthe Minded vallen de maskers op, zit daar een idee achter?
Renaud: ‘Het is een idee van onze grafische vormgever'.
Bert: ‘Maar het past wel bij Absynthe Minded, afwezig en we steken ons weg achter een masker. Het paste op een of andere manier wel bij de plaat die geen titel heeft. Dat masker is ook een vrij neutraal gezicht. Het is een soort oneerlijk portret van de groep'.