Lou Reed had niet kunnen bevroeden dat zijn Velvet Underground-nummer naam zou gaan geven aan het leukste festivalconcept van de laatste jaren. All Tomorrow’s Parties is namelijk een organisatie die festivals neerzet waarbij een bepaalde artiest gevraagd wordt om min of meer de line-up te verzorgen. Men begon met een jaarlijkse editie in Engeland, maar inmiddels zijn er ook festivals gehouden in de Verenigde Staten en is er tevens een ATP-platenlabel opgericht. Artiesten als Sonic Youth, Mogwai, Shellac, Autechre, Slint en Stephen Malkmus (ex-Pavement) hebben inmiddels edities mogen invullen en in 2003 was het niemand minder dan Matt Groening (ja, de bedenker van The Simpsons) die zijn excentrieke maar goede muzieksmaak mocht etaleren. Hij kreeg zelfs na 20 jaar serene rust Captain Beefhearts’ band weer aan het spelen (zij het zonder Don van Vliet zelf). The Magic Band ontbreekt dan ook niet aan het digitale equivalent van Groening’s festival. Samen met Daniel Johnston, Deerhoof, Sonic Youth en Electrelane een bont gezelschap. Mijn voorkeur gaat echter uit naar de ingetogen bijdragen van deze CD (Elliot Smith, The Shins en Jackie-O Motherfucker). Vooral het uitgesponnen maar zeer herkenbare ‘Come Home Baby Julie, Come Home’ van The American Analog Set vormt een hoogtepunt. Door zowel festivals als cd’s zo sterk te koppelen aan een persoonlijke smaak, maakt het echter dat niet iedereen zal vallen voor alle edities van dit festival, of voor de gelijknamige Cd’s. Komende decembermaand mag bijvoorbeeld The Mars Volta gastheer zijn en met Mastodon, Hella, Jaga Jazzist en Blonde Redhead reeds op het programma wordt het dan weer een heel ander verhaal. ATP is en blijft een concept om te koesteren!
mij=ATP Recordings
Ach, hier hebben we een paar keer per jaar MOJO curated festivals. Ook leuk toch?