Het schijnt dat op de burelen van het roemruchte Schotse platenlabel Chemikal Underground jarenlang het originele schilderij dat Aidan Moffat maakte voor de hoes van Arab Strap ‘sPhilophobia aan de muur hing. Naar mijn smaak vormt dit zelfportret (en de vrouwelijke tegenhanger op de achterkant) een van de lelijkste platenhoezen ooit. Maar tegelijk is het de verpakking voor een van de beste albums van de jaren negentig. De jeugdvrienden Malcolm Middleton (instrumenten) en Aidan Moffat (zang) lieten met hun band Arab Strap horen hoe Trainspotting werkelijk klonk: geen ranzige, maar romantische junkie chic op opwindende beat, nee, ranzige, doorgekaterde alcoholistenhel op rafelige drums en doorgezopen zang. Hun eerste twee platen zijn nu opnieuw uitgebracht. In beide gevallen als dubbel-CD met als bonus live-opnames. Bij The Week Never Starts Round Here vinden we de eerste Peel Session van de band en opnames van een optreden in King Tut’s in Glasgow. Op de bonus-CD bij Philophobia staat een tweede Peel Sessie en opnames van T in The Park.
Al deze live-opnames waren al eerder te vinden, onder andere op de eigen site van de band. De originele cd-opnames klonken soms wat iel, maar de concertregistraties laten horen hoe intens en donker Arab Strap live kon linken. Het meestal gemompelde, maar even vaak best goed verstaanbare Sprechgesang van Aidon Moffat en de begeleiding van onder meer Malcolm Middleton laten een van de beste en meest interessante bands uit de tweede helft van de jaren negentig horen. Dat wisten we al van de live-CD Mad For Sadness, maar wordt hier nog eens officieel aangetoond. Mooie en waardige releases en niet alleen omdat er nu een kartonnetje om die lelijke hoes zit.
mij=Chemikal Underground / Konkurrent