Wist u dat…
– Black Gold 360 een elektronisch jazzproject is van de Engelse Nederlander Simon Sixsmith, met hulp van enkele vrinden (waaronder de bassist van Room Eleven)?
– Dit nieuwe album Suite 17alsook het titelloze debuut gratis te downloaden zijn?
– Suite 17 begint met een perfecte mix van abstracte elektronica en even abstracte jazz, en je hiermee zand in de ogen strooit?
– De plaat hierna toch wat voorspelbaardere regionen opzoekt?
– Zowel triphop als nu-jazz dan nooit ver weg zijn?
– Het ook af en toe iets te loungerig wordt?
– Suite 17 op zijn sterkst is als de traditionele jazz op de voorgrond mag treden?
– De saxofoon- en klarinetpartijen van Coen Kaldeway van fantastisch niveau zijn?
– Een Miles Davis-trompet, met mooi lang aangehouden, vibratoloze noten en volle klanken, het geluid behoorlijk had kunnen verrijken?
– Er hier en daar wordt gerefereerd aan sferen die rechtstreeks afkomstig konden zijn van de intelligent drum’n’bass uit de jaren negentig?
– Dat genre met zijn verbijsterende mengeling van jazz, space en minutieus geprogrammeerde beats een veel te vroege dood is gestorven?
– Het geheel af en toe wat te glad en vrijblijvend wegglijdt richting Kruder & Dorfmeister en aanverwanten?
– Uw recensent graag wat meer dissonanten en spannende ritmiek had willen horen?
– Het soms ook doet denken aan de schitterende soundtrack van de film Out of Sight (uw weet wel, met Clooney en Lopez)?
– Suite 17 met afstand het best klinkt in de late uurtjes met gedempte verlichting?
– De plaat bij daglicht aan enige zeggingskracht verliest?
– Het desondanks toch verplichte kost is?
– Dat niet alleen is omdat het vrij te downloaden is, maar ook gewoon een goede en mooie plaat is geworden?
mij=Beluga
Zeer goede CD, soms inderdaad wat voorspelbaar in klank. Aanrader.