Het mag dan hartje zomer en 31 graden buiten zijn, maar ik ben de afgelopen maanden muzikaal vrij hard beziggeweest met allerlei duistere gothic. Dat heeft ermee te maken dat ik vorig jaar Amphi Festival in Keulen ontdekt heb, waar ik met mijn smartphone zelfs foto’s geschoten heb van kraampjes met cd’s. De gelabelde bakken vermeldden namelijk zoveel veelbelovende artiesten en labels die ik nog niet kende waarvan ik wel vond dat ik ze beter moest gaan kennen – probeer die ervaring maar eens op een Nederlands festival tegen te komen – dat ik met de uitvergrote foto’s maar eens wat huiswerk ben gaan doen (en nog steeds verder moet doen. Steinklang? Cold Meat? Cold Spring? In Slaughter Natives? Dit jaar komt de band London After Midnight, die totaal geweldig is en waar ik me nog nooit in verdiept had). Verder heb ik vorige maand voor het eerst op een darkwave- en deathrock-feestje dj gespeeld en ook dat was best een uitdaging. Probeer tenslotte maar eens recente muziek te vinden die past tussen Christian Death, Fields of the Nephilim en Bauhaus. Uiteindelijk heb ik favorieten gevonden in Soror Dolorosa, Tying Tiffany en Cold Cave. En dat was nog voordat ik dit artikel gelezen had – wat mij betreft een van de interessantste van het jaar – dat uitlegt hoe darkwave en gothic zich aan het heruitvinden zouden zijn. Voor mij zijn die stromingen eigenlijk nooit weggeweest, maar het is fijn om te zien hoe meer mensen zich er nu in verdiepen. Van Cold Cave – het wave-met-drumcomputer-soloproject van Wesley Eisold – was ik al fan, want ik had in 2011 Cremations en Love Comes Close gevonden in wat tweedehandsbakken (waarschijnlijk daar gedumpt door iemand die gehoopt had op Coldplay). Daar staan de meest draaibare Cold Cave-nummers (“Confetti”, “Icons of Summer”) alleen niet op, die staan op het recentere Cherish the Light Years. Full Cold Moon is op zijn beurt (net als Cremations) een compilatie van vijf singles en hun B-kanten, die aansluiten bij het eerdere werk. Niet beter, niet slechter, en prima draaibaar op de juiste vleermuisfeestjes, maar om een wederopstanding van de darkwave onder breder publiek te bewerkstelligen is er wel echt meer nodig.
mij=Heartworm
Stem van Till Lindemann erop en je hebt een nieuwe Rammstein hit.