Het is echt ruk dat ik enkele van mijn favoriete bands onmogelijk zal kunnen aanschouwen. Mijn oren kunnen daar niet meer tegen. Met dank aan onder meer Devin Townshend. Dus als Drums Are For Parades volgende week op Eurosonic menig trommelvlies zal geselen, sta ik hoogstwaarschijnlijk ergens anders ranja met een rietje te drinken. Toch is er best een kans dat ik mijn oordoppen even iets dieper druk en de Vindicat binnenstorm rond kwart over een om wat van deze Belgische noisekonijnen mee te pikken. Wat ze laten horen op hun eerste volledige langspeler Master is namelijk een fijne ontwikkeling ten opzichte van de debuut-EP Artificial Sacrificial Darkness In The Temple Of The Damned uit 2008. De zang is net wat meer geciviliseerd, maar de muziek van het trio is nog steeds massief en luid. Tot mijn verrassing halen ze in enkele songs zelfs hele strijkerspartijen uit de kast. De violen in “Boy Was In The Death Room” geven het geheel een bijna sadistisch karakter. En dan komt daar patsboem bovenop nog even een grijnzend smerige Shining-saxofoonpartij in het lompe “Opium Den Idiot Check”. Vrij geniaal. Helemaal omdat de drie ook gezellig ouderwets kunnen riffrocken zoals ze laten horen in het spierballenspannende openingsnummer “The Law”. Dat overigens ook al met dikke lagen strijkers doorspekt is. Ik zie het al voor me, een symfonisch orkest met Drums Are For Parades ervoor. Daar doet menig Metallica-fan met S&M in de kast het van in de broek. Welk orkest zal dit aandurven?
mij=Skeleton Ears / PIAS
2 reacties