Het is al hun vijfde studioplaat, maar zo bekend als ze zijn bij onze oosterburen, is Eskobar in Nederland nooit geweest. Zelf kende ik ze ook niet, behalve dan van naam, en dus was Death in Athens mijn eerste kennismaking met Eskobar. Of dat een gemis is? Dat mag ieder voor zich bepalen, maar mijn antwoord wordt snel duidelijk. Er komt namelijk best wat goede popmuziek uit Scandinavië (ABBA, A-Ha), maar minstens zoveel bagger (Roxette, Aqua), en Eskobar zweeft daar wat mij betreft een beetje tussenin. Echt rommel is het niet. Zo maakte deze Zweedse band ooit een goed te pruimen duet met Heather Nova (“Someone New”), en voor Death in Athens verbouwden ze “Ready Or Not” van The Fugees op een originele, bijna onherkenbare wijze. Origineel is ook het vocoder-refrein in “Thinkin’ About You”. Helaas staan daar veel zeer middelmatige liedjes tegenover. Of misschien is saai een beter woord. Opener “As The World Turns” bijvoorbeeld kabbelt maar door en wordt nooit spannend, evenmin als single “Hallelujah New World” (‘Dancing through the streets with a message of love’, gaap). Daar verandert geen veelvuldig gesamplede stem van zanger Daniel Bellqvist wat aan. Zweden bracht ons IKEA, knäckebrod, ABBA en Zlatan Ibrahimovic, maar Eskobar zal in dit rijtje nooit de vijfde legende worden.
mij=Cargo / Konkurrent
Ik ken de band wat langer, en moet zeggen dat deze recensie de lading van het hele oeuvre wel dekt. Het lukt Eskobar helaas niet om een cd met een hoog nivo over de gehele breedte te maken. Op elke cd staan juweeltjes, maar helaas ook altijd de nodige niemendalletjes. ‘Someone New’ is wel méér dan te pruimen. Maar een legende zullen ze helaas nooit worden vrees ik ook.