Carla Buzolich was de eerste niet-Canadese artiest die getekend werd door het Constellation-label van Godspeed!-frontman Efrim Menuck. Qua raarheid en eigenzinnigheid is de van oorsprong uit New York afkomstige zangeres daar prima op d’r plek. De eerste cd Evangelista verscheen nog onder haar eigen naam, voor de volgende adopteerde ze die albumnaam als projectnaam. Het lijkt er wel op alsof ze per album al maar eigengereider aan het worden is. Haar nieuwste cd In Animal Tongue laat horen dat ze haar geluid verder uitkleedt, waardoor de negen songs nog meer dan voorheen een spookachtig karakter krijgen. Luister maar eens naar “Enter The Prince”, waar Buzolich over een vreemde bluesy gitaarpartij oreert alsof ze boven een heksenketel een gevaarlijk goedje staat te brouwen terwijl op de achtergrond, elders in het gebouw, koperpartijen als geesten ronddolen door de andere kamers. Het bezorgt mij in ieder geval een prettig ongemakkelijk gevoel. Dat het nog enger kan blijkt wel uit navolgende (en afsluitende nummer) “Hatching” waarin de instrumenten als een onstuimige groep hongerige hyena’s ongecontroleerd aan je oren beginnen te knagen totdat ze aan het einde bezwerend worden toegesproken door Buzolich die ze het zwijgen op legt. Het maakt In Animal Tongue geen cd die makkelijk te verteren zal zijn voor iedereen, maar wie het avontuur niet schuwt en wel liefhebber is van muziek die aanschuurt tegen het moeilijk doen om het moeilijk doen heeft aan In Animal Tongue een smakelijke hap.
mij=Constellation / Konkurrent
4 reacties