Merge
‘I have found heaven in a woman’s touch’ zingt Heather McEntire in het openingsnummer “A Lamb, A Dove” op haar solodebuut Lionheart. Goed om te horen, zou mijn antwoord op deze ontboezeming zijn. Maar in North-Carolina, waar McEntire geboren en getogen is, ligt dit heel anders. Lesbisch zijn is daar nog steeds zoiets als vloeken in de kerk. McEntire heeft dat aan den lijve ondervonden want ze groeide ook nog eens op in een streng religieus gezin. Haar ouders waren en zijn nog steeds volgelingen van de omstreden evangelist Billy Graham. Geen wonder dat Heather McEntire zich hier allesbehalve thuisvoelde, wegging en haar eerste muziek géén country was, de muziek van haar thuisstaat, maar punk met de band Bellafea. Daarna maakte ze met haar band Mount Moriah drie albums waarop ze geloof en afkomst diep onder de loep nam en de muziek toch steeds meer de kant van de country(rock) opschoof. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Op haar eerste soloalbum, uitgebracht met haar initialen H.C. in plaats van voornaam Heather, verkent ze hoe ze haar eigen geloof en homoseksualiteit vorm kan geven in combinatie met haar achtergrond en toch weer de country uit haar jonge jaren. Al zou ik het eerder roots willen noemen dan country. Lionheart bevat negen sprankelende alt.countrysongs waarop McEntire hulp krijgt van ‘southerners’ als Tift Merritt, Angel Olsen, Amy Ray, William Tyler en Phil Cook. Punkrocker Kathleen Hannah van Bikini Kill produceerde de plaat. Het resultaat is een persoonlijk album met goede songs en vooral prima zang dat bij elke luisterbeurt groeit. Heather McEntires solodebuut is een autobiografisch relaas waarin ze thema’s onder de loep neemt die ze van zich af moést schrijven. Helaas nog steeds nodig in de ogenschijnlijk tolerante wereld van nu.
File: H.C. McEntire – Lionheart
File Under: Warme muziek van de koude grond
File Facebook: [H.C. McEntire op Facebook]
File Twitter: [Tweets van H.C. McEntire]