Het is voor ons soms moeilijk voor te stellen hoe groot en belangrijk The Go-Go’s voor de Amerikaanse muziekscene zijn geweest. Natuurlijk waren er eerder al bands geweest die bestonden uit alleen vrouwen die én zelf alle instrumenten bespeelden én zelf hun songs schreven maar, begin jaren tachtig. ten tijde van de opkomst van MTV, waren The Go Go’s de eersten die daarmee grote successen vierden. Ontstaan uit de punkscene van Los Angeles wisten The Go-Go’s met hun aanstekelijke hits als “Our Lips Are Sealed” en “We Got the Beat” de top van de Amerikaanse hitlijsten te halen. Hun radiovriendelijke new wave pop was eigenlijk de juiste tegenhanger van het duistere, koudere geluid dat begin jaren tachtig alom aanwezig was.
Een paar jaar lang scoorden The Go-Go’s een reeks grote hits maar in 1985 was de koek op. Het bekende verhaal: ruzies, drugs… zoals het wel vaker gaat in bandjes. Leadzangeres Belinda Carlisle werd wereldberoemd met een paar enorme pop hits (“Heaven is a Place on Earth” bijvoorbeeld) en ook gitariste Jane Wiedlin wist er nog een paar jaar een verdienstelijke solocarrière aan vast te plakken. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus zijn er sinds de jaren negentig diverse reünies geweest met als hoogtepunt hun toetreding tot de Rock ‘n’ Roll Hall of Fame in 2021. Dat is, met name voor Amerikanen, nogal een eer. Het is dan ook eigenlijk raar dat er nu pas dit album is gemaakt. Ik ben zelf altijd nieuwsgierig naar tribute-albums moet ik toegeven. Het is altijd leuk te horen waar men voor kiest. Een blauwdruk van het origineel of een heel eigen, nieuw arrangement waardoor je het origineel nog amper herkent?
De vierentwintig acts die zich hebben gewaagd aan hun favoriete Go Go’s songs op If You Gotta Go-Go, Go-Go Now kiezen er over het algemeen voor niet al te veel af te wijken van de originelen. Gelukkig doen ze dat zonder in ongeïnspireerde braderie covers te vervallen . Het zijn dan ook niet de minsten uit de muziekwereld die hun steentje bijdragen. Mike Skill van The Romantics, Slim Jim Phantom van The Stray Cats, Clem Burke van Blondie, Jenny Vee van de Eagles of Death Metal; het is bijna een ‘who’s who’ van de Amerikaanse muziekscene. Al met het eerste nummer “Fading Fast” zet Josie Cotton (ooit nog te horen op soundtracks van cult-classic Valley Girl en de lolbroeken van Jackass) de toon met een frisse poppy versie van deze klassieker uit de beginjaren van The Go-Go’s. Eén van de leukste bijdragen vind ik zelf de opgepimpte versie van “We Got the Beat” door E.G. Daily. De ouderen onder de File Under lezers herinneren zich wellicht nog wel haar lekkere jaren tachtig hit “Say It Say It” en anno 2022 rockt ze er hier lekker op los met vette gitaren een stevige drums. De perfecte song voor een roadtrip door Californië.
De Japanse girlpower veteranen The 5678’s stampen lekker door “Surfing and Spying”, dat in hun versie klinkt als een obscuur b-kantje van een allang vergeten sixties surfbandje. Powerpop-veteraan Paul Collins covert alleraardigst “Our Lips are Sealed” in duet met Marci Marks. Er is zelfs een Nederlandse bijdrage: Transatlantic Bunnies heeft een frisse versie van “The Whole World Lost it’s Head” opgenomen. Mooie details in de muziek en heerlijk gezongen. “The Whole World Lost it’s Head” was in de jaren negentig een grote hit toen The Go Go’s hun eerste reünie beleefden. Voor een intiem en emotioneel intermezzo waarop je heerlijk kan wegdromen zorgt Miss Marr met “Worlds Away”. Er is dus volop te genieten voor diegenen die ook opgroeiden met de platen van The Go Go’s. Wat het album vooral (en wellicht ten overvloede) bewijst is dat de leden van The Go-Go’s hele goede songschrijvers zijn. Tijdloos, vol perfecte hooks en pakkende melodieën. Ik ga er van uit dat tribute-albums worden gemaakt om de artiest in kwestie een passend eerbetoon te gunnen. Dat is met deze verzameling meer dan geslaagd.
Sympathy for the Record Industry
File: If You Gotta Go-Go, Go-Go Now: A Tribute to the Go-Go’s
File Under: California Girls
File Social: [albumpage op Facebook]