Het mooiste is als je van je passie financieel rond kunt komen, maar dat blijft voor veel Nederlandse artiesten vaak een droom. Dat er ooit nog eens een release van JB Meijers uit zou komen die ook nog live ondersteund zou worden, dat had ik al helemaal niet verwacht. Ooit zat Jan-Bart Meijers in Supersub. Hij verliet de band, omdat ze in naar zijn mening een te klein circuit bleven draaien. Iets dat veel bands volgens mij uiteindelijk de nek omdraait, vermoed ik. Het moet wel helemaal zuur zijn dat zijn oude Supersub-makker Felix Maginn nu met Moke wel het succes heeft dat met Supersub maar niet kwam. JB speelt inmiddels in De Dijk en ook bij Acda en de Munnik, en produceerde veel albums. Ook prima, lijkt me. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en nu is er zijn solo-debuut Catching Ophelia waarop hij bijgestaan wordt door o.a. Wouter Planteijdt (Sjako) en Ken Stringfellow (The Posies). Eigenlijk twijfelde ik er bij voorbaat al niet aan dat het een aardige plaat zou worden. Ik vroeg me alleen af welke richting het op zou gaan. Nou, JB Meijers zoekt het in de richting van de Britpop en de wat gladgestreken rocknummers. Het is of JB weet dat dit mij gaat storen en hij gooit het na vijf nummers over een andere boeg met het ruige “Mothertucker”, dat meer ballen heeft dan Oasis ooit heeft gehad. Al is dit weer wat flauw van mij, want zonder deze band waren Supersub, Moke en nu ook de ‘band’ JB Meijers er nooit geweest. Na het ruigdoen gaat JB de slijmerd uithangen op “Beauty Fades” en wordt het album stuurloos. Het lijkt erop of hij in de loop der jaren teveel aan ideeën verzameld heeft en dit allemaal op dit meer dan 55 minuten durende album wil proppen. En dat is geen goed idee. Misschien de volgende keer hier eens goed over nadenken, want als het een album vol stond met tracks als “Chain Up The Dogs”, dan was ik laaiend enthousiast.
mij=V2
Check! En prima, MAAR: Uit Supersub wegens gebrek aan succes en formaat? Jaloers op Felix? HAHAHAHAHAHAHAHAHA! en LOL, en “duh”. Misschien iets betrouwbaardere bronnen aanboren in ‘t vervolg? Oasis? HAHAHAHAHAHAHA! Misschien in ‘t vervolg ietsiepietsie beter opletten bij je klasje Nederpopgeschiedenis?
Oef. Feiten rechtzetten mag altijd, maar dit klinkt een beetje als iemand die op zijn tenen getrapt is…
Onwijs! Maar heb dan ook een hele grote.
ik was in 1997 regelmatig te vinden in het Supersub circuit. ja ja. maar in 1999 niet meer.
alsof dat de echte JB is. wel jammer dat mijn kopietje van die 2e rare, ambitieuze maar toch wel mooie plaat van Supersub kaduuk is (je schijnt ‘m tegenwoordig bij Fonos te moeten kopen)
@Ludo: ik mag hopen dat niemand zo ziek is zich voor een ander uit te geven.
@JB:
-Ik zal mijn huiswerk dan niet goed gedaan hebben, maar op de Wikipedia staat: ‘J.B. geeft te kennen de muziek van Supersub erg te waarderen, maar hij heeft geen zin meer in het spelen voor zo’n klein publiek.’ Wie ben ik om dit in twijfel te trekken…
– Ik heb verder niet gezegd dat je jaloers bent op Felix, al zou je dit misschien wel kunnen lezen. Het was in ieder geval niet mijn intentie om dit te beweren. Het siert je als je dit niet bent.
– Oasis was misschien wat kort door de bocht, maar zij wisten wel de aandacht te vestigen op de Britpop waar Supersub het toch ook wel in zoekt. Ik had het hier inderdaad wat algemener kunnen houden. Voor straf heb ik de enige cd van Supersub die ik heb maar eens uit de kast gehaald. Accoord? 😉
dit is de internets Ewie, daar zijn dat soort dingen dagelijks gebruik. als ik op mijn weblogs kritiek kreeg was ‘t heel vaak door ‘Ludo’ (niet ikzelf, maar een lolbroek)
maar is wel leuker om er serieus op in te gaan.
JB’s absolute moment of glory is (naast die 2e plaat van Supersub) het electro-basje in de afsluiter van Merry Pierce’s Beach, Blanket, Bingo. maar dat wist iedereen al he. 😉
*steekt hoofd boven steen uit*
Nee Ludo, dat wist is niet…
Hmmm, zie het weer eens langskomen. Was niet van plan nog enige aandacht eraan te besteden, maar ok: Elke digibeet weet dat Wikipedia zo’n beetje de onbetrouwbaarste bron van informatie is. Elke boerenlul die iemand wil dissen kan dit soort wanstaltige stukjes op het net zetten. Als je het van mij wil weten: Ik ben Supersub op vrij laaghartige wijze uitgeflikkerd omdat er bandleden waren die het niet trokken dat ik dag en nacht in de studio aan het werk was met dingen die niks met SS te maken hadden. Zo is het gegaan en niet anders. Ik gun iedereen verder het beste, ook Oasis en met Felix hang ik weer regelmatig aan de bar, maar ik ben niet jaloers op wie dan ook. Heb mijn zaakjes prima voor elkaar en dit soort vooraannames storen mij gewoon. Dat je CO een kutplaat vind, mag je zelf weten. Dat staat je vrij, maar om er allerlei onzin bij te gaan betrekken als dat ik jaloers zou zijn op Moke… Kom nou! Gast, ik vlieg de halve wereld over om de hele dag muziek te maken en interessante mensen te ontmoeten; daar gooien ze me nog geld voor na ook. Denk jij nou echt dat ik jaloers…? Nou ja… Hoe kom je erbij. Dat bedoel ik met huiswerk. Dat is wat anders dan fucking Wikipedia (of all sources, nota bene!) raadplegen.
Wel leuk, Ludo, dat je Merry Pierce koestert! Geniaal werkje inderdaad.
En voor de volledigheid: Dit is het stukje van Wikipedia. Staat niks over gebrek aan succes met Supersub in (Hoe kom je erbij… Gebrek aan succes… Jeeeeeezus…):Jan-Bart Meijers (Hulst, 1972) (bekender als J.B. Meijers) is een Nederlands gitarist en producer. Hij speelde in de plaatselijke band Charmin’ Children. Daarna maakte hij deel uit van Shine, de band die Richard Janssen oprichtte na het uiteenvallen van Fatal Flowers. Van 1996 tot 1999 was hij gitarist van het Amsterdamse Supersub.
Meijers trad op met veel verschillende artiesten, waaronder Acda en de Munnik, en De Dijk. Als producer werkte hij onder andere met Tröckener Kecks, Frank Boeijen, Daryll-Ann en, wederom, De Dijk en Acda en de Munnik. Met De Dijk treedt Meijers ook regelmatig op.
In 2009 bracht hij een soloplaat uit.
Uiteraard kunnen er verkeerde dingen in de Wikipedia staan. Zonder nu zelf in de verdediging te schieten: je bent vrij om dit te wijzigen als het onjuist is. Bij Supersub staat:
“In december 1999 speelt J.B. voor het laatst met Supersub. In het begin 2000 komt het tussen de band en de leadgitarist tot een breuk. J.B. geeft te kennen de muziek van Supersub erg te waarderen, maar hij heeft geen zin meer in het spelen voor zo’n klein publiek. Ook de belofte dat Virgin de plaat in Engeland uit zou brengen, maar dit toch niet doet is een belangrijke reden geweest om de groep te verlaten.” Als ik jou was zou ik dat dan maar aanpassen als dit je stoort…
Ik heb de link met Supersub alleen gelegd omdat ik op deze plaat muzikale vergelijkingen hoor. Als ik de suggestie wek dat je jaloers bent aangelegd dan was dit niet de bedoeling. Geen idee of je dit daadwerkelijk bent. Ik kan het me wel voorstellen en zeker in samenhang met de tekst op de Wikipedia, maar als dit niet zo is dan siert dit je. Ik had overigens gehoopt dat ik het positiever kon houden, want ik was oprecht benieuwd naar deze release. Ik zie overigens op je website dat anderen het wel een goed album vonden. Komt het toch nog goed. 😉
Ahhh! Shine. Zucht en snik. Genialiteit in het kwadraat als je het mij vraagt. Het meest onderschatte Nederlandse project ever. Richard Janssen kwam 10 jaar te vroeg hiermee. Te hip voor ex-Flowers fans, te rock voor de wat hippere vogels. RJ en JBM leverden met Popmusic ook maar meteen dé plaat van dat decennium op. Driewerf hulde daarom, bijna 15 jaar na dato. Dát zou nog eens reunie zijn…
Die plaat heet natuurlijk ‘Modern Popmusic’. Popmusic was een EP-tje. Even voor de volledigheid. Voor je het weet staat het fout op Wikipedia 🙂
@ Roel: lol. Zal Shine ook weer eens uit de kast trekken. Het wordt tijd trouwens dat RJ weer eens van zich laat horen, al zal ik er hier geen woord over zeggen. 😉
@Ew.: Dan doe ik dat wel.
Richard Janssen, meld je, we hebben je nodig! Geef ons Fatal Flowers terug!! En Shine!! En red Robin Berlijn van Kane!!! Ga spelen!!!