Echt festivalweer is het nog niet maar desondanks: Pasen is daar, dus Paaspop is aan! Het belooft weer een bonte verzameling van muziek, theater en ongein te worden, uitgesmeerd over maar liefst tien podia. Eens kijken wat er zoal interessant is, mmmmm…. Wat? Dit jaar geen Peter Pan Speedrock op de affiche van Paaspop?! En dat nog wel in het afscheidsjaar van de vaste-prik uit Eindhoven Rockcity, da’s toch zonde. Want zeg nou zelf: een Paaspop zonder Peter Pan Speedrock is als ……. (vul maar in). Niet getreurd beste liefhebbers, er valt nog genoeg te genieten wat de bandjes betreft. Van de dance heb ik geen paaskaas gegeten, dus dat maakt de timetable-puzzel iets eenvoudiger.
Vrijdag 25 maart
Regionale helden BZB opent op vrijdag de megastal Apollo, maar wat mij betreft begint het festival ietsjes later op de Jack Daniel’s Stage met Paus. Gelukkig niet de Roomse, maar het Portugese equivalent van een band als Foals en Local Natives.
Jett Rebel‘s laatste album mag er wat mij betreft best wezen. Grote kans dus dat ik me in de grote Apollo-tent ga wagen om wat van ‘m mee te krijgen. Onderwijl kan ik natuurlijk ook Kakkmaddafakka uitchecken, want de naam alleen al doet veel goeds vermoeden. Uit Noorwegen, dus dat zit geramd qua vrolijke popdeuntjes zou je zeggen. ‘Restless’ uit 2011 is met terugwerkende kracht in ieder geval een lekker nummer en het nieuwe ‘Young You’ mag er ook wezen. Of toch naar het op hetzelfde moment spelende Bootleg Betty gaan? De swingende roots ‘n billy van deze dames schijnt live nogal onweerstaanbaar te zijn. Nadeel is wel dat ze in de naar patat ruikende Restolounge staan. Het einde van Kakkmaddafakka danwel Bootleg Betty zal ik waarschijnlijk niet halen aangezien John Coffey een must-see is voor mij, ook deze derde keer op Paaspop. Vorige keer stonden ze ook in de Phoenix, hopelijk hebben ze nu het geluid in de tent beter voor elkaar. Aan de show van de rockers van John Coffey zal het in ieder geval niet liggen. De Fun Lovin’ Criminals laat ik denk ik mooi aan me voorbij gaan. ‘Scooby Snacks’ was een aardig hitje in de jaren ’90, vooral door de link met de film Pulp Fiction, maar eerlijk gezegd liep ik er destijds ook niet echt warm voor. Paaspop kent sowieso een hoog nineties gehalte in 2016, daarover later meer.
Aanrader is zeker Jungle By Night, da’s live werkelijke fantastisch. Die kregen mij in ieder geval midden op de dag aan het dansen vorig jaar op het DTRH-festival. Op het nieuwe podium Thunder Alley gaat Joey Cape ons te lijf met een akoestische gitaar. Da’s waarschijnlijk andere koek dan wat hij met zijn legendarische punkrockband Lagwagon brengt, om van Me First & The Gimme Gimmes maar te zwijgen. Waarom staan die eigenlijk niet op Paaspop? Enfin, mijn afsluiter van dag uno is van een andere orde, namelijk Baroness. Ik laat me graag eens onderdompelen in de progressieve heavy rock van deze mannen. Met baard! En dus toch maar geen Golden Earring. Of er moet weer iets misgaan met de tourbus van Baroness.
zaterdag 26 maart
Op dag twee van Paaspop zal het pas echt los gaan om ongeveer kwart over drie. Dan wordt het namelijk tijd om de vuisten ten hemel te doen rijzen bij de recht-voor-zijn-raap rock van Death Alley. In de Thunderbolt natuurlijk. Daar kan ik me nu al op verheugen. Ik weet niet waarom, maar dit doet me denken aan het optreden van Celestial Seasons al vroeg in de middag op Paaspop 1999 ofzo, die gasten waren allemaal verkleed als paashazen. Desondanks is Death Alley een niet te missen act. My Baby en Dazzled Sticks zijn daarna een optie, maar het zou ook zomaar The Brahms kunnen zijn die ik ga zien. Om lekker vrolijk van te worden. Hoewel…. Theater De Zachte G met Brabantse held JW Roy maakt op datzelfde moment ook zijn opwachting. Dat is dan fijn te combineren met een vette hap daar in de Restolounge, dat dan weer wel. Het Amsterdamse Indian Askin wil ik in ieder geval gaan zien, wat ik reeds gehoord heb van hun fuzz indie klinkt me als euh muziek in de oren. Rots in de branding van de Nederlandse muziek is tegenwoordig natuurlijk De Staat en ik ben zeer benieuwd naar de circelpit rond frontman Torre in de best-wel-grote Phoenix-tent. Witch Doctor!
Voor de vettere stonerrock kunnen we vervolgens terecht bij de oudgedienden van Spiritual Beggars. Dat gaat zeker niet tegenvallen en daar ga ik zowel de herrijzenis van Drive Like Maria als de Britse branie van Enter Shikari voor laten schieten. Met de ‘blekmessel’ van Deafheaven schroeven we er daarna nog even een paar tandjes bij, waarom ook niet. Dat lijkt me een perfecte opmaat voor afsluiter Tante Joke Karaoke Band. Of Prodigy. Of Exodus. Wat joe wilt.
zondag 27 maart
Bijzonder verwarrend dat uitgerekend eerste paasdag nou juist de derde paaspopdag is. Verder niet moeilijk over doen natuurlijk en gas erop met Peter Pan Speedrock. Oh nee, die komen niet. Of toch?
Bombay wil ik zien. Benieuwd hoe dat gaat klinken zonder voormalige drumster/zangeres Linda van Leeuwen. Het nieuwe album belooft in ieder geval veel goeds. Misschien dat ik wat van de gekte van Larry Gus wil meemaken, anderzijds ben ik toch wel benieuwd naar de scherpe-rand-britpop van The Jacques. Of wat te denken van de locale band Twenty Sicks die geheel in eigen stijl nummers van David Bowie gaan spelen. In rockabillystijl wel te verstaan, aangevuld met blazers. Keuzes, keuzes.
Ook jammer dat het Belgische Balthazar en St. Tropez tegelijkertijd spelen, maar dat krijg je met zo’n vol programma. Dat wordt kiezen tussen fraaie, minimale, doch inventieve indiepop en lekker ongecompliceerd uit je indierockplaat gaan. En er is hier overlap met de Brothers of Mercy in de Loco Loco Area, een gelegenheidsformatie die cult-hits uit de jaren 80 gaat spelen. New Wave dus en dan bedoel ik niet die jonge knapen die onlangs de Popprijs wonnen.
Bij de Amerikaanse band Meatbodies zal ik in ieder geval van de partij zijn. In de persoon van Chad Ubovich hebben zij een muzikant uit het vriendengroepje van Ty Segall en Mikan Cronin in de gelederen en dat schept de nodige fuzz-verwachtingen.
Bijzonder raar dat de spacerockers-op-leeftijd van Monster Magnet tegenover de nieuwe psychedelische rock van Birth Of Joy geprogrammeerd staan, volgens mij geschikt voor eenzelfde doelgroep. Voor liefhebbers van autentieke rock ‘n roll is daar JD McPherson. Die was geweldig vorig jaar op DTRH en zal zeker niet tegenvallen. En dat allemaal onder het motto: ‘Let the Good Times Roll’.
Tot mijn verbazing toverde Paaspop ook nog mijn jaren 90-helden Refused uit de hoge hoed. Hun legendarische posthardcore-album ‘The Shape Of Punk To Come’ is mij nog altijd enorm dierbaar. Dat album heeft nog niks aan kracht ingeboet. Niet alles van de vorig jaar verschenen opvolger ‘Freedom’ kan mij in dezelfde mate bekoren, maar is interessant genoeg. Bovendien staat Refused live als een furieus huis, met de excentrieke microfoongoochelaar Dennis Lyxzén voorop. Een must-see derhalve.
Paaspop eindigt met nog meer geweld uit de jaren 90 als de heren van Underworld hun beats op ons los gaan laten. Maar ook hier is niet alleen nostalgie gezien het nieuwe album dat zo juist het licht zag. Toch zullen de nog aanwezigen vooral voor ‘lager, lager’ gaan. Speedrock Premium Heavy Lager wat mij betreft. Dus…. wanneer is dat verrassingsoptreden van Peter Pan Speedrock? Vrijdag 18:00 uur in Thunderbolt is nog vrij.
File: Paaspop 2016 voorpret
File Under: festival der paashazen
….. als het Nederlandse voetbal zonder Johan?