‘De naam is niet bijzonder genoeg voor de stem die ze heeft’, dat waren de woorden van 3FM-DJ Giel Beelen toen YouTube ontdekking Eveline Vroonland vorig jaar januari in zijn programma langskwam om haar song “Safe & Sound” van EP The Jump ten gehore te brengen. Of ze zich de woorden van Nederlands populairste DJ aangetrokken heeft of niet, dat weet ik niet. Maar inmiddels opereert Eveline Vroonland, samen met Marcel Tegelaar (beter bekend als Skiggy Rapz) en Jeroen Blumers onder de naam PHOS. Never Obsolete is de titel van het debuutalbum. Ook het loopingstation waaraan Eveline Vroonland haar signature sound ontleende is vervangen door (geprogrammeerde) drums en synthesizers. ‘Dream & Bass’ noemt ze die nieuwe sound zelf. Het zorgt voor een cleaner en helderder geluid waardoor de nadruk meer op Vroonlands stem en de composities komt te liggen. Zoals gelijk al uit opener en de titeltrack blijkt. Dit zorgt compositorisch duidelijk voor winst. Want daar waar Vroonland gewapend met loopingstation in haar eentje net zo ‘soulful’ kon klinken als R&B diva’s En Vogue met hun vieren (vergelijk haar “Safe & Sound” maar eens met En Vogue’s “Don’t Let Go”) lag het gevaar natuurlijk wel op de loer dat het werken met alleen stem en loopingstation op een gegeven moment een trucje zou worden. Maar door de moedige muzikale stap heeft de geboren Zeeuwse dit weten te ondervangen. Dat Never Absolete een écht band album is geworden en niet enkel een muzikaal vehikel voor Vroonland blijkt in “Passing The Green” waarin Skiggy Rapz de raps voor zijn rekening neemt. De kracht van het album is echter ook de zwakte, want doordat Vroonland in het verleden haar sound met behulp loopingstation live opbouwde wist ze wel een organisch en soulfull geluid te creëren. En eerlijk gezegd klinkt Never Absolete net iets tè clean.
mij=Rough Trade