Pukkelpop 2014 – Voorpret

Met het Lowlandsweekend voor de deur kijk ik automatisch uit naar wat er bij onze zuiderburen op stapel staat: Pukkelpop! Tickets zijn lang en breed binnen en met het vrijgeven van de timetable kan de echte voorpret beginnen. Op voorhand valt het programma me wat tegen. Er zijn nogal wat namen die ik mis op het affiche van dit jaar, zoals Together PANGEA, Eagulls, Asgeir, Courtney Barnett, Cloud Nothings, Ought, Speedy Ortiz, The Men, Sun Kil Moon, Metz. Maar wanneer ik eenmaal aan het uitpluizen ben welke acts ik deze Pukkelpopeditie wil gaan zien, blijk ik toch weer een paar drukke dagen voor de boeg te hebben, amai! Komt in orde. Hieronder vindt u bij elke getipte band een YouTube-link. Luisteren maar!


mij=Door: TheLeonKing
Donderdag 14 augustus
Traditioneel trapt een Belgische act Pukkelpop af op het hoofdpodium en met Wallace Vanborn is dat gelijk ook een beste fijne. De vraag is echter of ik op tijd op het terrein zal zijn om deze Gentse rockers te kunnen aanschouwen. En anders ga ik gelijk door naar de math-en-post-hardcorepunk van het Britse Marmozets. Op papier iets wat mij moet gaan bekoren, zeker als het zowel muzikaal als qua vrouwelijke vocalen de Rolo Tomassi-kant op gaat. De beetje sneue single ‘Why Do You Hate Me?’ overtuigt mij nog niet, maar wie weet gaat het er live wat ruiger aan toe. Op hetzelfde Shelter-podium speelt daarna INVSN, het nieuwste bandje van Refused-zanger Dennis Lynxzen. Geen progressieve hardcore, maar donkere jaren ’80-achtige postpunk. Ik weet nog niet of deze schreeuwheld daarmee weg kan komen.
Bij het Amerikaanse Perfect Pussy gaat het zeil zeker van de tent. Hun debuutalbum Say Yes To Love is voor liefhebbers van noisy hardcorepunk zeker een aanrader. Moet je wel tegen vrouwelijk geschreeuw en de (on)nodige feedback kunnen.
Bij de vocalen van The Spectors hoop ik vervolgens weer helemaal tot rust te komen en zelfs te genieten van hun dromerige shoegazerpop. Komt in orde. Om daarna verder te chillen bij de gammele liedjes van Mac Demarco in de Club-tent. Dat moet te doen zijn. Misschien pik ik ook nog even het Vlaamse Black Cassette mee, al was het maar omdat die voor driekwart bestaat uit leden van Gruppo di Pawlowski. Ben benieuwd of hun electropop van tegenwoordig me kan bekoren, eigenlijk ben meer fan van hun oude gitaargeluid.
To Kill A King dan in de Marquee-tent doen? Onbekend voor mij, maar ik laat me graag eens verrassen. En anders rap naar Deafheaven. Hun album Sunbather mengt black metal-stukken met atmosferische postrock en was daarom een van de interessantste metalreleases van 2013. Live is het ook overtuigend, zoals eerder dit jaar te zien was op Fortarock. Het zal mij benieuwen, ik ga kijken. Gruppo Di Pawlowski gaat op herhaling, want vorig jaar stond deze band ook op Pukkelpop. Het verschil is dat er nu wel een album is (Neutral Village Massacre). Overeenkomst is dat ik er weer bij zal zijn, want ook dit project van Mauro Pawlowski vol tegendraadse jaren90-rock met droge humor is goud. Uit een heel ander, rustiger vaatje tapt Amatorski. Ook de moeite waard, al moet ik wel vermelden dat ik na het fraaie debuut tbc niet meer iets van ze beluisterd heb. Denk toch dat ik Amatorski boven Outkast verkies, wat op dat moment van het hoofdpodium zal brallen.
Gezien de reputatie van opwindende live-act zal het optreden van Black Lips wel tegen gaan vallen. Of toch niet? De slacker-garagerock is in ieder geval genoeg reden om zeker van de partij te zijn in de waarschijnlijk te kleine Club-tent. Daarna een stukje Editors kijken of gelijk door naar de good-old punkrockers van Lagwagon? The Kooks – vierde album Listen verschijnt 1 september – laat ik sowieso links liggen. Na de goede kritieken over Slowdive op o.a. Best Kept Secret kan ik daar eigenlijk niet omheen. Maar in een ouderwets NOFX-feestje heb ik eigenlijk ook wel zin. Keuzes, keuzes.
vrijdag 15 augustus
Dag twee van mijn bandjesmarathon begint met het zoveelste indiebandje uit Groot-Brittanië, deze keer heten ze The Bohicas. En stiekem ben ik ook wel benieuwd naar de beloofde rauwe mix van oude The Horrors, Bloc Party en Franz Ferdinand. En dat al om 11:20 uur! Komt in orde. Aansluitend is het op het hoofdpodium te doen met de young americans van Young Buffalo. Hun single “Baby Demons” klinkt veelbelovend en doet mij zelfs een beetje aan de jonge Eindhovense helden Mozes And The Firstborn denken. Volgens de pukkelwebsite zou het meer met Fleet Foxes en Arcade Fire van doen hebben. Het zal mij benieuwen. Het garagerockduo Drenge was al vaker in ons land te zien, maar om een of andere duistere reden was ik daar steeds niet bij. Nu dus voor mij in de herkansing, maar waarom toch op dat immense hoofdpodium geprogrammeerd? Omdat Blood Red Shoes zo’n groot veld in het verleden ook aan kon? Vervolgens wordt het kiezen tussen de vintage rhythm-and-blues van Nick Waterhouse en de Midlake-achtige folkrock van Boy & Bear. Daar ben ik nog niet uit. Tips zijn hier welkom. Sorry Sharon van Etten, maar ik kies om 15:15uur toch voor Other Lives. Even kijken hoe hun donkere indiepop bij me binnen komt zo midden op de dag in de Marquee-tent. In de vooral met Belgisch talent uitpuilende Wablief?!-tent kan ik vervolgens wat sixties-psychedelica opsnuiven van Tubelight, om daarna nog meer tot rust te komen bij de melancholische country van First Aid Kit. Dat verwacht je niet van twee Zweedse dames. Komt in orde. Dan wordt het toch onderhand eens tijd om serieus wakker geschud te worden. Zie daar The Amazing Snakeheads. Hun gevaarlijke psycho-blues zou wel eens de sensatie van het festival kunnen worden. Jammer dat het wat overlapt met de droge kwaliteitspop van Balthazar.
De vrijdagavond in de Club-tent gaat sowieso een hele mooie worden met Kurt Vile & The Violators, Thurston Moore en The War On Drugs. Zal ex-Sonic Youth-dinosaurus Moore zijn nieuwe band mee naar België nemen of gaat ie ons solo weer onnavolgbaar achterlaten? Tussendoor staat ook nog The National op het hoofdpodium, die pik ik zeker ook nog even mee. Komt in orde. Dan mis ik wel helaas de vuige rockers van The Hickey Underworld. Al met al een mooi aanbod deze dag. En dan laat ik gemakshalve afsluiter Macklemore & Ryan Lewis even terzijde.
Zaterdag 16 augustus
Niet te moeilijk beginnen op dag drie zou je zeggen, of toch wel? De eerste pilsje drinken bij de instrumentale postrock van Maybeshewill en wie weet komt van het één het ander. Niet er verwarren met Deafheaven staat daarna op het hoofdpodium Deaf Havana. Oude hardcorebeulen die tegenwoordige meezingrock maken, waar hebben we dat meer gezien? Big Ups zag ik een tijdje terug al in een onterecht leeg zaaltje in Nijmegen, hopelijk staat er nu meer volk in de Marquee-tent. Want de nerveus furieuze punk van deze gasten is enorm de moeite waard. Hoewel de indiepop van BRNS mij ook zeer interessant lijkt ga ik toch voor de opwinding van Big Ups vrees ik. Komt in orde. Nog meer punk is er van het Canadese PUP. Wat ik van ze gehoord heb is behoorlijk aanstekelijk en daarom is het zeer jammer dat hun optreden samenvalt met dat van het Limburgse JFJ. Want met verwijzingen naar Wilco en Pavement ben je bij mij ook aan het juiste adres. Mag ik daar Fence aan toevoegen? Mmmmm ik denk dat ik dan toch voor JFJ ga kiezen, maar wie weet waait de vlag op de dag zelf wel heel anders. Het zal wel zijn omdat moederband Queens Of The Stone Age later aantreedt dat ook Sweethead gecontracteerd moest worden. Dit is namelijk het hobbyprojectje van QOTSA-gitarist Troy van Leeuwen. Bij gebrek aan alternatief ga ik met gepaste tegenzin kijken en valt het wellicht enorm mee. Nog zo’n QOTSA-groepsboeking is Brody Dalle; ooit de frontvrouw van The Distillers, tegenwoordig solo en getrouwd met QOTSA-frontman Josh Homme. Ik ben meer nieuwsgierig naar de Belgische noisepop van Little Trouble Kids. Daarna was gas terug met de oudgediende Bill Callahan (ex-Smog). Ook van de retrorocker/moderne hippie Jonathan Wilson verwacht ik een sfeervolle set en kijk daar zeer naar uit. Mocht dat tegenvallen dan is het was de bliksem naar de psychedelische doomrockers van Uncle Acid and the Deadbeats. Maar mocht ik het toch uithouden bij Jonathan Wilson, dan kan ik daar net zo goed een stukje van singer-songwriter Fink aan vastplakken (nieuw album net uit en het is lekker duister). Waar ik dit festival waarschijnlijk het meest naar uitkijk is Touché Amoré, want hun vorig jaar verschenen album Is Survived By is ondertussen wel een van de mooiste van 2013 in mijn beleving. Toch wel zeer fijn, die zogenaamde ‘new wave of independent posthardcore-bands’. Met de stonersludge van Red Fang blijf ik nog meer in de heavy-hoek. Daarna is het de beurt weer aan de dames, met St. Vincent en Anna Calvi en later ook Portishead. Ergens daartussen zit ook nog Queens Of The Stone Age, wat me ook wel weer eens leuk lijkt om te gaan zien. En dan is het festival voor mij zowaar al voor middernacht afgelopen, want denk maar niet dat ik met de meute naar Calvin Harris ga staan kijken. Dank je de koekoek! [Ik zou dan naar Etienne de Crécy’s Super Discount 3 gaan – maar sowieso zijn er nog TIENTALLEN goede acts nu niet genoemd – tja, zo enorm is Pukkelpop. – red.]
Op de valreep nog een tip aan de organisatie: Laat Herman Brusselmans de bands aankondigen. En dat zeg ik niet omdat ik zojuist zijn boek ‘Mogelijke Memoires’ uit heb. Komt in orde.

3 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Terug naar boven