Ik zat door het boekje van RBDJan’s cd’s te bladeren en kreeg een vragende blik van mijn wederhelft. ’Dat is toch niets voor jou, die Nederlandstalige underground rap?’ Daar had ze inderdaad een punt. Niet alleen muzikaal gezien overigens. Mensen die vol trots ‘Artikel 140’ op hun borstkast hebben getatoeëerd hebben, zijn niet mijn eerste keuze zo gezegd. Ik zal dat nooit ontkennen. Wat niet wil zeggen dat ik onbevooroordeeld naar een plaat als De Onderbaas kan luisteren. Ik vind namelijk dat je dat altijd moet kunnen scheiden. Bovendien heeft RBDJan aangegeven duidelijk een keuze te willen maken voor ‘witte inkomsten’ in plaats van ‘zwarte’. Die zwarte zorgden er deels voor dat hij wel de tijd moest nemen (De Onderbaas werd al een jaar of zes geleden voor het eerst aangekondigd) voor deze eerste solo-cd. Maar naar mijn idee is er ook heel veel tijd gestoken in bijvoorbeeld de productie. Soulsearchin’ heeft er voor gezorgd dat je daar in ieder geval niet over kunt vallen. Een groot voordeel vind ik ook dat de tracks van RBDJan niet alleen maar opgebouwd worden rond elektronica van beats en synths, maar ook veel gebruikt maken van echte instrumenten. Dat is voor mij absoluut een pre. Het geeft een track als “De Troon” een extra grimmige sfeer en in “Zij Wil” doet de gitaar uitstekend dienst als liefdeselixer. Al is RBDJan creatief met het beschrijven van situaties, tekstueel gezien krijg je wel de clichéthema’s om je oren geslingerd. Criminaliteit, zelfverheerlijking, vriendinnen en de stad Amsterdam. Dat laatste doet hij op vermakelijke wijze in “Hou van Amsterdam” samen met volkszanger Mick Harren en Lange Frans. RBDJan rapt in zodanig plat Amsterdams dat ik dat vermakelijk vind. Zijn flow gaat goed samen met dat accent. Helemaal in combinatie met de nonchalance en arrogantie die erin door klinkt. Met De Onderbaas levert RBDJan een album dat voor iemand als ik die niet veel naar hiphop of rap luistert stiekem prima te pruimen valt. Dat ik RBDJan nog steeds een beetje eng vind, dat ligt natuurlijk ook aan mij.
mij=Top Notch / Universal
Wat ik van deze plaat vind moge intussen bekend zijn. Goed dat je in elk geval iets over de muziek geschreven hebt…
http://www.ilxor.com/ILX/ThreadSelectedControllerServlet?boardid=42&threadid=85791#unread
Verder vroeg ik me af hoeveel mensen deze plaat over een jaar nog draaien, maar dat schijn je je niet te mogen afvragen in hiphopland…
http://www.vkblog.nl/bericht/370789/Bestaat_er_zoiets_als_klassieke_hiphop_en_do_we_care%3F