De naam Carolyn Hester duikt wel eens op in verhalen over Bob Dylan. Toen hij namelijk in 1961 in Greenwich Village, New York, aankwam, gaf zij hem een kans om te proeven aan de muziekbusiness. Hij mocht mondharmonica spelen op haar derde plaat. Carolyn Hester hing toen rond in het wereldje waar latere sterren als Joan Baez en Judy Collins zich ook vertoonden. Maar in tegenstelling tot haar protegé Dylan en beide genoemde dames, werd het met de folkcarrière van Carolyn Hester niets. Zo sloeg ze ooit het aanbod af om met Peter Yarrow en Paul Stookey een trio te vormen. Mary Travers wilde wel en werd wereldberoemd als de Mary in Peter, Paul en Mary. Na een uitstapje richting folkrock, dook Carolyn eind jaren zestig plotseling op in Waco, Texas als boegbeeld van haar eigen band: The Carolyn Hester Coalition. Hun muziek leunde sterk op de psychedelica die Jefferson Airplane beroemd zou maken. De stem van Carolyn Hester is bijna even krachtig als die van Grace Slick, maar, eerlijk is eerlijk, mist de intensiteit en verborgen diepten. Ze klinkt bij tijd en wijle bijna laidback. Maar gezien de kwaliteit van haar liedjes blijft het bizar dat The Carolyn Hester Coalition zo lang obscuur is gebleven.
Alleen in kringen rond verzamelaars van jaren zestigpsychedelica had ze steeds een grote naam, maar dat kan ook komen door de bizarre bedragen die er voor de oorspronkelijke twee lp’s van haar Coalition betaald worden. Na deze twee platen verdween Carolyn Hester weer in de obscuriteit, om hoogstens nog eens op te duiken in een Bob Dylan-biografie. En dat is ontzettend jammer, want de titelloze debuutplaat en het daarop volgende Magazine verdienen meer, veel meer. Ze verschillen niet erg van elkaar als het gaat om kwaliteit, hoogstens is Magazine wat donkerder van toon en valt er wat af te dingen op sommige covers. Zo lukt het ook haar niet om een draak als Let’s Get Together bij elkaar te houden. Maar wat vooral opvalt is de kracht van de tracks die zij en haar tweede echtgenoot, Dave Blume, wisten te schrijven. Dat Be Your Baby nooit een klassieker is geworden is onbegrijpelijk en ook de van fuzz doordrenkte cover van St. James Infirmary is een verborgen gebleven juweel.
mij=Erebus / Import
Dertig jaar na dato dook Carolyn Hester in oktober 1992 zomaar op tijdens de ‘star-studded’ muziekmarathon waarmee Columbia (CBS) het 30-jarige platencontract met Bob Dylan vierde in Masdison Square Garden. Hesters optreden is helaas niet terechtgekomen op de officiele dubbel-cd noch op de video die Columbia/Sony van deze avond heeft uitgebracht. Maar in de rechtstreekse uitzending van deze “Bobfest” die door Rockpalast op de WDR werd doorgegeven, was zij natuurlijjk wel te zien.