Als de heren en dames muziekmakerts nu eens wereldwijd een verbod op de vocoder gaan afspreken, dan komt die wereldvrede er misschien nog eens van. Prima hoor, in 2010 teruggrijpen naar gedateerde jaren ’90 emo, maar laat dan die irritante vocoder achterwege, oké? Guilty as charged is in dit geval The New Loud uit Milwaukee. Gestart in 2001, maar het duurde negen jaar voordat het kwam tot een plaat. En dan meteen twee achter elkaar: begin dit jaar de ep Can’t Stop Not Knowing en recentelijk hun eerste volwaardige album Measures Melt. Jammer: de kleine belofte die The New Loud op de ep nog liet horen, wordt op Measures Melt volledig tenietgedaan. De band maakt elektronische pop met de energie van een punkband, maar op het zwaar overgeproduceerde debuutalbum wordt dit hermetisch pot- en potdichtgesmeerd met lelijke jaren ’90 synths en gitaarriffs. De zanger en zangeres verdringen elkaar voor de vocoder-microfoon, wisselen elkaar af en gaan soms schreeuwen. Lekker punk hoor, fijn voor de kids, maar zonder een greintje geloofwaardigheid. Toch komen ze hier en daar ook tot mooie harmonieën. Heel even klinken ze dan als Chumbawamba ten tijde van de geniale springsingle “Tubthumping”. Dat zijn pas fijne herinneringen! Zo niet dit album: de songs komen en gaan, blijven nergens hangen en het enige wat achterblijft is vermoeidheid en die zwartvoordeogenmakende ergernis aan die vermaledijde auto-tune vocoder. Dat maakt dat ik deze recensie eindig met een diepe, welgemeende zucht.
mij=The Newloud / Five Roses
4 reacties