Ze waren de muziekscene in Londen helemaal beu en vertrokken met de hele band naar Berlijn, om daar in een oude radiostudio, die ooit aan de communisten behoorde, hun derde cd, Klang, op te nemen. Die titel is dus niet voor niets. Samen met producer Chris Zane (Les Savy Fav, Asobi Seksu) gingen The Rakes aan de slag met hun onbekommerde, vrolijke Britpop. Om uit te komen op een plaat waarmee ze eigenlijk, een beetje achter de feiten aan lopend, de shift naar post-punk maken. De post-punk bijvoorbeeld zoals Franz Ferdinand die maakte op hun debuutplaat, maar dan zonder ook maar enig moment maatschappijkritisch te zijn. Dat is duidelijk terug te horen in bijvoorbeeld “That’s The Reason” of “Bitchin’ In The Kitchen”, dat met die dikke vette baslijn en catchy melodie overigens een prima tweede single zou zijn na het aanstekelijke ‘lalalalalala’ in “1989” (een verwijzing naar de val van de Muur?). Waar hun tweede cd (Ten New Messages) een beetje een tegenvaller was na het prima debuut Capture/Release, is Klang een mooie lange neus naar alle critici die destijds dachten dat The Rakes een eendagsvlieg zouden zijn. Dat Berlijn een heerlijke stad is, was mij al duidelijk, maar het is goed om te horen dat ook The Rakes aangeraakt is door de heerlijke sfeer in deze bijzondere stad.
mij= Cooperative Music / V2