Begin jaren tachtig. Toen was ik weliswaar nog een klein manneke, maar dankzij de toenmalige cd-collectie van de plaatselijke bieb heb ik indertijd mooi mijn basis wat kunnen bijspijkeren. Die bieb had trouwens best een aardige muziekkeus, voor het dorp waar ik vandaan kom. Vermoedelijk zal daar wel zo’n doemdenkende jongerenwerker de scepter hebben gezwaaid, want het aanbod aan muziek was best wel wat aan de sombere kant, ook de destijds nieuwere muziek. Top40-muziek was er volgens mij ook niet zo veel te vinden. Blackouts hebben de top40 nooit gehaald… laat staan dat ik destijds van deze band had gehoord. De muziek die ze maakten komt me wel erg bekend voor: dreigende basritmes, opzwepende en strakke drums, en een psychotische zanger, begeleid door een saxofoon. In ieder geval ademt er iets van donkere, zwarte klanken in door. Als ik moet vergelijken met eendere bands, dan kom ik uit bij Bauhaus, Japan, Killing Joke en dat soort muziek. Leuk om te weten is wel dat de helft van de band, bassist Paul Barker and drummer Bill Rieflin, later in Ministry terechtkwamen… Dat is wel even andere koek, maar ook later in de tijd. Ministry ging experimenteren met agressieve industriële ritmes en snel drumwerk, iets wat tijdens de paar jaar dat Blackouts bestond, nog niet werd gedaan. History in Reverse is een dwarsdoorsnede van wat de band destijds presteerde, zeg maar een “Best Of” van de pakweg vijf jaar dat de band speelde. Mij brengt het onmiddellijk terug naar die bakken met cd’s bij de oude bieb die er niet meer is…
mij=K Recs/Konkurrent
Begin jaren 80 had die bieb al een CD-collectie?
😉 Nee, ik bedoel natuurlijk de periode waarin je Blackouts moet plaatsen