In het persbericht bij de CD van het Noordwijkse Griffin stond dat ze o.a. het voorprogramma van de band Boo! hadden gestaan. Nou ben ik bij zo’n 95% van alle optredens van Boo! in Nederland en België aanwezig geweest, maar Griffin kan ik me helemaal niet herinneren. Ook andere Boo!-afficionados ontkenden desgevraagd stellig ooit van deze band gehoord te hebben. Op internet las ik dat Griffin in LVC het voorprogramma verzorgde. Een optreden waarbij ik waarempel aanwezig was! Toch is Griffin die dag volledig aan mij voorbij gegaan en helaas vergaat het hen bij het luisteren van de cd niet veel beter. Na een paar nummers trekt een laag eelt over mijn trommelvliezen waardoor ik het allemaal niet meer zo meekrijg. Helemaal vreemd is dat niet, want volgens mij behoor ik absoluut niet de doelgroep voor dit soort bandjes: ongecompliceerde pop/punk/rock met quasi-boze teksten. De jonge heren zeggen de mosterd geleend te hebben bij collega’s als Nada Surf, Silverchair en Intwine, en zelf noemen ze ook de Ramones nog als inspiratiebron. En daar zit ‘m wat mij betreft de kneep: het kan aan de leeftijd liggen, maar ik heb het gevoel het allemaal al eerder en – wat erger is – veel beter te hebben gehoord. Met het risico als ouwe zuurpruim te boek te staan en net als Storm na zijn Simple Plan recensie een horde boze veertienjarigen achter me aan te krijgen, gebiedt de eerlijkheid me toch te zeggen dat ook het niveau van de teksten van een simpelheid is die mij allang niet meer kan boeien (“You call me up at night just to keep me awake. All time has learned me is that everything’s fake.”). Toch blijft na enkele luisterbeurten de blijkbaar toch aanstekelijke openingstrack “Radiostar” in mijn hoofd rondzingen terwijl ik dat helemaal niet wil! Dat gebeurt me nou ook altijd met liedjes van Kane. Bah.
mij=Eigen Beheer
Heel leuk zo recensie maar ben jij nu de gene zonder inspriratie of is Griffin het? Ik heb me conclusie al getrokken, en als je er bij was in LVC dan had je van de lsd af moeten blijven in de hippie tijd dan had je er misschien wel iets van mee gekregen.
Wel heeeeel makelijk om nieuw talend zo de grond in te boren.
Tante Merie blijft eeuwig jong, ome Koos en daar is geen dope voor nodig kan ik je verzekeren.
O-me Koos leert sgrij-fen…
Koos, ik vint je kritik anders ook wat te makelijk.
Hippietijd? Zeg, ik ben geen bejaarde!
Ik vind dit helaas ook geen goede recensie. Nog niet eens vanwege de inhoud, maar vanwege het perspectief waaruit het geschreven is. Nadat ik de recensie helemaal had gelezen kreeg ik het idee dat de recensist niet van het genre houdt, en -wat erger is- ze geeft het ook toe. Daarmee geeft ze te kennen dat ze geen objectief oordeel velt. Ik ben van mening dat je als recensist toch enigszins objectief moet zijn. Anders kun je alle muziek in de door jou niet geliefde genres wel afbranden. Dan is het ook logisch dat je protesten krijgt van mensen die wel binnen de doelgroep vallen (14 jarige misschien). Wanneer je onderbouwde kritiek geeft zal dat minder snel voor komen. Misschien is het in dit geval dan ook verstandiger om iemand anders de cd te laten recenseren. Ik ken de cd overigens (nog) niet, maar vind overwegend goede recensies op het internet.
Hans: het is bij File Under helemaal niet het streven om objectief te recenseren. Sterker nog: dat laten we met alle plezier achterwege – voor zover objectief recenseren al mogelijk is. En zeg nou zelf, aan het eind van de recensie wist je wèl wat je kon verwachten, ongeacht het oordeel van de recensent. Zelf vind ik het helemaal niet onplezierig om goede én slechte recensies naast elkaar te hebben, als maar duidelijk is waaróm de recensent het een goede of slechte cd vond. Ik heb ooit de laatste van Joss Stone hier behoorlijk negatief beoordeeld, terwijl de rest van de recensenten met de tong op de grond achter haar aan holde. Ik vond dat ik daar een goede reden voor had, dus heb ik het opgeschreven. Zo simpel is recenseren nou…
Ik ben het voor ongeveer 80% met je eens Eric. Natuurlijk kun je niet echt objectief zijn. Ik ben het ook met je eens dat je in eerste instantie schrijft wat jij als recensist van de cd vind. Ik vind echter wel dat je daarnaast ook vanuit een objectief standpunt moet oordelen. Jij zegt dat deze recensie je wel laat weten wat je kan verwachten. Dat klopt inderdaad, maar deze recensie zorgt er ook voor dat je als fan van dit soort muziek een negatief beeld krijg. Wanneer er bijvoorbeeld aan het einde van de recensie had gestaan: “radiostar” blijft in mijn hoofd rondzingen, wat aangeeft dat het voor fans van het genre een goede plaat is, maar niet mijn cup of tea, dan had ik gedacht misschien moet ik hem dan maar zelf gaan luisteren. Nu kreeg ik het idee dat het een bagger was. Ik snap dat jullie je mening willen geven, en ervoor willen zorgen dat mensen die een soortgelijke smaak hebben de cd niet kopen. Het lijkt nu echter alsof de recensist ervoor wil zorgen dat niemand de cd koopt. Dat is naar mijn mening het verschil.
Hai Hans,
Dank voor je reactie. Opbouwende kritiek, daar hebben we wat aan! Een discussie over objectiviteit levert volgens mij weinig op omdat je per definitie nooit volledig objectief KUNT zijn. Maar ik geef toe dat ik in dit geval absoluut niet objectief was. Dat heb ik ook in de recensie al aangegeven. Deze plaat was aan mij echt niet besteed, en toch had ik de taak er een mening over te geven. Die taak neem ik serieus. Zo serieus zelfs, dat ik de CD ook aan liefhebbers van het genre heb laten horen om ook een andere mening te horen. Maar ook daar waren de reacties niet echt positief. Ik heb dus eerlijk, en niet over een nacht ijs gaand, opgeschreven wat ik ervan vond. En ja, ik gaf ook toe dat Radiostar ondanks mijn weerzin wel aanstekelijk bleek. Jij vind dat ik het daarbij had moeten laten. Daar heb je wel een beetje gelijk in. Het had de negativiteit van de rest van het stukje wat gerelativeerd. Het was absoluut niet mijn bedoeling deze band volledig de grond in te boren. Juist uit een nummer als Radiostar blijkt dat er zeker wat in zit! De laatste zin van de recensie was enigzins ironisch bedoeld, maar komt blijkbaar niet zo over. Ik neem je kritiek dus ter harte en zal in het vervolg proberen volmondiger toe te geven dat een CD die dan misschien niet mijn kopje thee is, voor ‘de doelgroep’ wel interessant kan zijn. Dat wil overigens niet zeggen dat ik voorzichter wordt in mijn oordeel. Als ik iets niks vind, dan is dat zo, wat anderen er ook van mogen vinden…
Ik waardeer het feit dat (jullie) reageren op de feedback. Ik denk dat we het uiteindelijk behoorlijk met elkaar eens zijn, maar dat dat door een bepaalde interpretatie in het begin niet zo leek. Hier wil ik het bij laten.
Ik ben bij het (niet zo spannende) optreden van BOO! geweest in LVC, een naam die ik na afloop erg passend vond trouwens, maar dat is mijn ‘niet objectieve’oordeel, maar smaken verschillen. Daar heeft griffin wel degelijk een goede indruk op me gemaakt, vandaar dat ik na het zoeken op internet hier terecht kwam. Waar ik me aan stoor is dat de recensent pretendeert dat de band claimt in een voorprogramma te hebben gestaan en dat dat niet het geval is! Ik ben het album gaan luisteren en snap dat smaken verschillen, maar het is toch duidelijk dat we hier met een band te maken hebben die ,ongeacht de doelgroep, erg groot gaat worden, ik ben overtuigd !
Hoi Jeroen,
Ik beweer helemaal niet dat Griffn niet in het voorprogramma heeft gestaan, ik wil hiermee zeggen dat het zo nikszeggend was dat ik en anderen ons er niets van konden herinneren.
Je hebt gelijjk. Boo! zoog die avond ook, nou blij?
Wat een onzin dat een recensie objectief moet zijn. Elke mening is per definitie subjectief. De enige uitweg is een recensie zonder mening, maar dat is weer geen recensie.