Wanneer een band er trots op is dat ze voor de vijfde keer (!) sinds 1978 herenigd zijn en weer met een nieuw album komt krijg ik een treurig gevoel. Semi-bejaarden die het kunstje nog eens proberen, al is dat al vier keer eerder mislukt. The Nitwitz zouden beter moeten weten. Terend op een cult-imago en een fanschare die zich voornamelijk in Spanje bevindt, kun je nu niet echt zeggen dat er vol verwachting uitgekeken werd naar Sex, Lies, and Duct Tape. Misschien is dat nu juist het Rockgevoel – niet van ophouden weten – maar eens komt de tijd om te constateren dat het er gewoon echt niet in zit. Er zijn zo ontzettend veel andere bands die dit kunstje veel beter kunnen en daarnaast ook nog jeugdig elan uitstralen, waardoor deze nieuwe plaat eigenlijk niet meer is dat een snuifje nostalgie voor een selecte groep. Een leuke demo dus, vooral verspreiden onder vrienden en familie, maar de vinger mag best eens op de zere plek gelegd worden: leeftijd en ervaring is lang niet genoeg om serieus genomen te worden. Natuurlijk lijden ook the Nitwitz aan De Nederlandse Ziekte (“live zijn ze beter dan op plaat”), ook dat is geen vrijbrief. Het is niet te vermijden en een keiharde conclusie: niet met je tijd mee gaan betekent lekker (blijven) spelen op de plaatselijke braderie. Ook heel gezellig en misschien wel zo realistisch.
mij=Rocketdog
En hoe vonden jullie de cd?? Daar staat nl. helemaal niks over in de recensie….dus waarom zou je hun album als titel gebruiken?? Ik persoonlijk vind dit gewoon een beetje de band dissen…..en waarom?? Er zijn mensen die gewoon hart voor de band hebben en het maakt hun niet uit welke tegenslagen ze hebben, ze gaan gewoon door…..dat hoor ik tegenwoordig niet meer.
In Nederland krijgt deze band gewoon geen kans om te spelen….nu niet en hebben ze ook nooit gehad….Spanje daarintegen geeft hun wel een kans en de mensen daar waarderen de band ook voor wat ze zijn….misschien moeten we dat in Nederland ook maar eens doen…..het is zo makkelijk om naar de andere “jeugdige bands” te gaan (en we weten allemaal wie daarmee bedoeld wordt) terwijl zij ook de eerste Nitwitz-plaat in de kast hebben staan omdat ze de band goed vinden.
En over “niet met hun tijd meegaan”…….ik hoor tegenwoordig alleen maar muziek van de “jeugdige bands” die verdacht veel op die van de Nitwitz lijkt…..toeval?……niet met hun tijd meegaan?……mij lijkt het dat ze hun tijd vooruit waren…….of de “jeugdige bands” zijn blijven hangen, dat kan ook nog!
Ik snap helemaal niet waar de schrijver van dit artikel naartoe wilt maar zou het wel graag willen weten……..dit is gewoon laf in mijn ogen!
Sluit me helemaal bij de vorige schrijver aan. Sommige mensen zitten nu eenmaal niet op jeugdig elan of nieuwe trends te wachten maar gaan gewoon hun eigen gang waarbij verkoopcijfers er nu eens geen “FUCK” toe doen.
Prima Punkrock plaat vind ik het juist! Ik begrijp niet waar je frustratie ten opzichte van the Nitwitz vandaan komt. Het gezelschap maakt meesterlijke P-rock. Tracks als Totalitarian R&R en Nuke RockCity rocken zoals het hoort.
Ik neem er mijn petje voor af, dat er nog steeds bands zijn die zonder het geld van een groot label achter zich, fantastische en compromisloze punkrock platen maken. Ik weet niet of je überhaupt de moeite hebt genomen de plaat echt te beluisteren, want dan had je kunnen weten, dat deze plaat stukken beter is dan de platen van bands die “jeugdig elan” uitstralen. Helaas is het nog steeds zo dat de meeste recensenten te veel naar de pijpen van platenlabels dansen…Dat is trouwens ook de reden dat deze band in Nederland, geheel onterecht, bijna nergens live te bewonderen is.
Stelletje fanboys hier. Jullie lijken wel een stel pubers uit een BrEeZaH forum.
De redactie van File Under heerst hier. En daarom behouden wij ons het recht voor racistische en/of kwetsende commentaren te mogen verwijderen.
jammer dat er andere regels gelden voor de redactie..
beetje waardering moet er altijd zitten, het kan niet alleen maar slecht zijn, dan is er een andere reden om een band zo af te kraken…
Als je een beetje verder leest dan je neus lang is dan weet je ook dat Zeke al (belachelijk) veel punkdingetjes besproken heeft. Ik zag geen reden te twijfelen aan zijn oordeel in deze kwestie. Hij mag ook wel eens iets schrijnend slecht vinden en zeggen dat de heren een meer dan verdiend pensioen verdienen? Die jongen weet echt wel waar hij het overheeft. En dan mogen jullie daar vanzelfsprekend tegen reageren. Dat lijkt me logisch, dat deden de Simple Plan-fans ook toen ik hun favorieten afzeek. Zodra Zeke van vakantie terug is zal hij jullie allemaal persoonlijk te woord staan beloof ik u. Op dit moment izzie nog aan het bijkomen van deze plaat denk ik.
Wat een onzin AUM. We verwijderen zoals je al citeert racistische en/of kwetsende commentaren. Dat doen we dus alleen in noodgevallen en echt niet omdat jullie hier van een of ander forum komen vertellen hoeveel fan jullie wel niet zijn.
Het valt me altijd op hoezeer jullie op Tori Amos fans lijken. Zo fanatiek als wat en dulden geen negatieve recensie. Als deze al negatief is.
gelukkig weten jullie alles van punk HAHAHA
zo. nu weer naar suicidegirls.com (wel een zinnige site)
nitwitz klinkt best ok hoor (stelletje zeikerds)
Ga zelf spelen op de plaatselijke braderie.
Nitwitz hebben net weer eens een Europese tour gedaan. 28 optredens in een maand. 9 landen, behalve Nederland.
Adolf, waar zijn je hersenen? Wat maakt het nou uit of ze 28 optredens in een maand gedaan hebben. Het gaat hier om de cd, niet om een stel fanboys die deze oude lullen geweldig vinden.
Nah ja George..ik ben geen fan van de nitwitz, is het jullie doelstelling er zo vaak mogelijk naast te zitten? lukt aardig…
Mijn mening is dat die recensie niet objectief geschreven is en helemaal niet gaat over muziek. en als je mijn mening onzin vindt helaas, ik vind die recensie onzin, hebben we allebei wat he?
Er kan nooit niets goed zijn…das altijd verdacht..
en dat van een niet-fan 😉
Inderdaad, het gaat om een CD. Recenseer het dan ook als een CD.
niet met je tijd meegaan.
HAHAHA
Het moet NL allemaal weer zo nodig ‘vernieuwend’ en ‘grensverleggend’.
The Nitwitz (en daarna BGK) hebben dit ‘kunstje’ UITGEVONDEN, idioot. En er daarbij harder en langer gewerkt dan WIE DAN OOK in NL zonder er enige credits voor te krijgen. Behalve een stuk
of 30 bootlegs.
Dwaas.
Tsja, als hard en lang werken tegenwoordig al een criterium moet zijn om een cd goed te vinden… Mijn Opa heeft 50 jaar lang heel erg hard gewerkt maar ik zit toch echt niet te wachten op een stukje muziek van zijn kant. En credits, die krijgen ze toch wel van jou eppie?
Wat ik mis in de recensie van Zeke: dat er voor de zoveelste keer niks nieuws op deze plaat staat. Ja, niet in de zin van ‘vernieuwende muziek’, dat maakt niet uit. Maar meer dat Sluggo allemaal al eerder uitgebrachte shit bij mekaar heeft geschraapt en opnieuw heeft uitgebracht. Als je de laatste 10 jaar je Nitwitzspulletjes eenb beetje hebt bijgehouden, dan is deze LPCD volledig overbodig. Verder geen kwaad woord over de Nittenwitz hoor. Schopkontband. Jammer dat Dick Ginger er niet meer inzit, maar ja.