Bob Mould

“De Foo Fighters jatten mijn oude geluid”
In de jaren tachtig was Bob Mould met Hüsker Dü een enorme inspiratie voor wat een decennium later de grungegolf zou worden. Na Hüsker Dü vervolgde Mould zijn carrière met wisselend succes met soloalbums en begin jaren negentig met zijn tweede band Sugar mocht hij zelfs ruiken aan groter commercieel succes. Anno 2005 is hij nog steeds een kleine zelfstandige. Af en toe brengt hij een plaat uit, DJ-t hij onder de naam Blowoff, maakt hij elektronische muziek onder de naam Loudbomb en nu tourt hij door Europa om zijn cd Body of Song te promoten die in juli uitkwam. Samen met Brendan Canty (drums, ook bekend van o.a. Fugazi), Jason Narducy op bas en Blowoff-collega Rich Morel op toetsen en elektronica was Paradiso de achtste en laatste halte op zijn Europese tour. We mochten even bijpraten met Bob Mould.
bob_mould1_klein.jpg


mij=Interview: Vonx en Blink
Body of Song
Het album Body of Song lekte een week of acht voor het uitkwam uit op het internet. Je maakte je daar aardig kwaad over, hoe kijk je er nu tegen aan?
Ach, we moeten ons er maar bij neerleggen dat het onvermijdelijk is. Over twee jaar koopt er bijna niemand meer cd's, in ieder geval de jongeren niet. En waarom zouden ze ook? Het is toch heel gemakkelijk. Ik heb het geluk een trouw publiek te hebben dat in de loop der jaren mijn albums altijd is blijven kopen. In de toekomst zal ik dan ook wel leuke special editions en zo uitbrengen voor fans maar opnames zullen steeds meer dienen als promotie voor optredens. Daar moet je straks je geld mee verdienen. De platenindustrie zoals we die kennen zal binnen een jaar of twee nauwelijks nog bestaan.
Staat jouw catalogus op iTunes en soortgelijke downloadsites?
Jazeker, alles kun je daarop terugvinden behalve de Hüsker Dü platen die door SST zijn uitgebracht.
Body of Song heb je stukje bij beetje opgenomen gedurende een vrij lange periode. Mis je niet de tijd dat je in 48 uur een dubbelalbum opnam?
Soms wel. Maar ja, toen waren we een stuk jonger en hadden we ook geen budget om lang in een studio te zitten. Dit is alweer mijn achttiende album geloof ik, ik ben wel heel wat kritischer en preciezer dan toen.
Je bracht ook een tijdje singles uit op je eigen label, SOL, zie je daar ooit nog ruimte voor?
Alleen op het net, denk ik. Maar het was erg leuk om te doen en er zaten hele goede platen bij, zoals die met William S. Burroughs en die met de zangeres Angel Dean.
De laatste jaren heb je steeds meer elektronische muziek met je traditionele gitaarnummers gemixt. Zijn er andere bands/ artiesten waarvan je vind dat die dat ook erg goed doen?
Absoluut. De laatste paar jaar zijn er goede bands naar voren gekomen zoals Postal Service, Styrofoam, Neulander. In Amerika is het nog maar net populair. Toen ik drie jaar geleden mijn album Modulate uitbracht was de tijd er nog niet rijp voor denk ik, maar nu is Postal Service populairder dan Death Cab for Cutie bijvoorbeeld. Veel muziek is zijn tijd vooruit. Tegenwoordig jat iedereen het geluid van een band als My Bloody Valentine en Foo Fighters jatten mijn oude geluid ha ha.
bob_mould2_klein.jpg
Touren
Voor het eerst sinds jaren ben je weer aan het touren. Hoe is het tot nu toe? Wat zijn de reacties?
Ja, het was zeven jaar geleden dat ik echt een tour heb gedaan. De reacties waren erg goed tot nu toe, met name in Londen was het erg goed. Ik neem het zoals het komt. Het is gelukkig ook geen maandenlang gebeuren, na deze acht doen we er zeventien in de States en dat is denk ik wel voldoende. De reacties op het album zijn ook goed, dus ik mag zeker niet klagen.
Voor deze tour heb je nummers uit heb je ook oudere nummers uit de kast gehaald. Waren daar nummers bij die je opvallend goed vond na al die jaren? Of nummers waarvan je denkt: 'Hoe heb ik dat ooit kunnen doen'?
Nou, ik heb geen problemen met de slechtere nummers hoor. Toen stond ik er wel achter, maar ja… En de nummers die ik nu speel, daar ben ik eigenlijk nooit mee gestopt om die te spelen.
Opvallend is dat je nu met Rich Morel ook die oude gitaarnummers speelt, aangevuld met keyboards, hoe is dat?
Prima, het zorgt ervoor dat ik minder werk op de gitaar heb te doen. Het maakt het spelen voor mij een stuk makkelijker!
Je hebt jarenlang met bands getourd maar ook als soloartiest. Wat prefereer je?
Ik reis het liefst alleen, moet ik toegeven. Je hoeft dan met niemand rekening te houden. Maar dit gezelschap is ideaal hoor. Brendan is geweldig om mee te werken, Jason ken ik al jaren en is ook een prima vent en met Rich trek ik sowieso veel op. Volgens mij is het voor hem zijn eerste echte tour, op DJ-werk na dan. We vormen een prima team nu. Ik ben ook zeker niet de baas, het belangrijkste is dat we er alle vier lol in hebben.
Hoe zie je huidige Bob Mould-fan als je zo eens om je heen kijkt tijdens deze tour?
Het is een mix van oude Hüsker-fans, Sugar-fans en mensen die me van mijn recentere werk kennen. Sommigen daarvan willen wel eens een tikje geschokt zijn als ik een oud nummer inzet.
Weblog
Zijn er dankzij je weblog ook meer gays gekomen?
Dat denk ik wel. Door de internetcommunity kennen meer mensen me dan voorheen. Het net is geweldig toch? Het is zo makkelijk om alles wat je ziet en denkt erop kwijt te kunnen. Ik heb er absoluut nieuwe vrienden mee gekregen. Het is wel goed om te zien hoe open Europa is op zoveel vlakken trouwens. We waren gisteren in een tankstation in Duitsland waar kinderen rondliepen terwijl er stapels pornobladen en dergelijke worden verkocht. Dat kun je je in de States toch echt niet voorstellen. Het internet kan daar misschien wel in meehelpen.
Je houdt wel van Europa?
Ja, er is hier gewoon meer cultuur dan in Amerika. Misschien dat je de oostkust van de V.S. nog wel met Europa kan vergelijken, New York en Massachusetts, maar zo gauw je in de Midwest komt is het nog echt een ouderwets en conservatief land.
Hoogte- en dieptepunten
Je zei onlangs in een interview dat deze plaat promoten een hoogtepunt is voor je, omdat je zowel je gitaarwerk als de elektronische kant kan combineren. Wat waren voor jou de hoogte- en dieptepunten in je carrière tot nu toe?
Een hoogtepunt was toch wel toen Sugar's eerste album Copper Blue in 1992 uit kwam. Dat was echt de juiste plaat op het juiste moment. Ook toen mijn eerste soloalbum Workbook uitkwam in 1988 was ik heel erg trots. Ik kreeg zulke goede reacties daarop. Het was toen geen leuke tijd voor mij persoonlijk, maar dat was toch wel heel prettig. Een dieptepunt was denk ik Modulate, die plaat werd echt afgemaakt door de pers, soms op een hele gemene manier. De songs daarop waren voor mij heel belangrijk en persoonlijk, dus het kwam hard aan. Ook commercieel gezien was het een flop. Gelukkig gaat het nu goed, de reacties op Body of Song en de tour tot nu toe zijn zeer positief.
bob_mould3_klein.jpg
Hüsker Dü
Er is altijd gezegd dat zonder Hüsker Du de hele grunge nooit was ontstaan en bands als The Pixies en Nirvana niet hadden bestaan. Hoe denk je daar zelf over?
We wilden met Hüsker Dü en onze tijdgenoten de muziekwereld veranderen, maar eerlijk gezegd dachten we daar niet echt over na hoor. Als je terugluistert naar platen van The Minutemen en de Meat Puppets, dan klinken die nog steeds geweldig en – ik wil mezelf niet op de borst kloppen – het meeste Hüsker-werk vanaf Zen Arcade is best sterk. Toen Nirvana en dat soort bands doorbraken realiseerde ik me 'we hebben toch wel iets teweeg gebracht' en daar ben ik best trots op.
Er is nog altijd de kwestie met SST, het label dat meeste Hüsker Dü-albums uit heeft gebracht en nog steeds niet aan zijn financiële verplichtingen aan jullie voldoet? Hoe zit het daarmee?
Het probleem is dat eerst de drie Hüskers het eens moeten worden over hoe we dat aan kunnen pakken. Ik had het idee de andere twee financieel tegemoet te komen en dan zelf een rechtzaak tegen SST aan te spannen. Dat leek een goed plan maar op het laatste moment gooide Grant (Grant Hart, drummer/zanger) roet in het eten. “He likes to fuck things up” en daarom gebeurt er helemaal niks terwijl SST zich al jarenlang niet aan de contracten en afspraken houdt. Ik ben blij dat Greg (Greg Norton, bassist) succesvol is met zijn restaurant. Wat Grant betreft, ik heb geen idee waar hij mee bezig is.
Toekomst
Wat zijn je toekomstplannen? Is het niet tijd voor een DVD bijvoorbeeld?
Tijdens deze tour wordt er wel een en ander gefilmd, maar we weten nog niet wat we daarmee gaan doen. Een DVD is mogelijk maar ik heb echt nog geen idee. Er komen nog wel twee Loudbomb-projecten aan. Eentje met remixen die ik waarschijnlijk alleen via het net zal verspreiden, en eentje met twaalf popsongs. Ik weet nog niet precies wat daarmee gaat gebeuren. In ieder geval ga ik gewoon door met songs schrijven en opnemen, dat is nou eenmaal wat ik liefste doe.

3 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Terug naar boven