Is er in Nederland een golf van vrouwelijke singer/songwriters actief? Stevie Ann, Marike Jager en Charlie Dee – om er een paar te noemen – lieten goed van zich horen. De Grote Prijs heeft ze ongetwijfeld geholpen en datzelfde concours hielp ook Barbara Breedijk aan optredens en publiciteit. Haar debuutalbum April’s Fool laat horen dat ze niet vast zit aan één stijl, maar blues, americana, folk en jazzy geluiden kan afwisselen. Ze heeft veel podiumervaring en ging backpackend naar Denemarken waar ze zich ook muzikaal liet horen. Of dat de oorzaak is, weet ik niet, maar op deze plaat klinkt ze behoorlijk zelfverzekerd. Met steun van B.J. Baartmans (overal opduikend waar in Nederland goede rootsmuziek gemaakt wordt) en Bart Oostindie nam ze elf nummers op, allemaal van eigen hand.Hoewel een theater met luie stoelen de logische plek lijkt voor Barbara Breedijks muziek, zou ze zomaar een fijne act op festivals kunnen zijn. De eerder genoemde dames lieten zich eerder al horen op Lowlands, dus waarom zou er voor iemand als Barbara Breedijk geen plek op één van de podia in de polder kunnen zijn? Barbara Breedijk’s April’s Fool is geweldige zondagochtendmuziek om een kater mee te doen verdwijnen.
mij=Silvox / Coast to Coast