In concertzalen treedt Fréderique Spigt bijna niet meer op. Ik vind dat best jammer eigenlijk, want de muziek die ze tegenwoordig maakt, zou het volgens mij ook prima doen in een Paradiso of een andere zaal. Voor fraaie, gepassioneerd gezongen liedjes is daar ook altijd plek. Toch kan ik me er aan de andere kant ook wel iets bij voorstellen, theaters zijn namelijk vaak veel beter geoutilleerd. Maar het beste zou Spigt toch wel tot haar recht komen ergens op een zomerse avond in het zuiden van het Europa. Want ook haar nieuwste cd Vreemd staat weer tot de rand vol met fraaie chansons met vaak een lach en een traan. Door het continue gebruik van de accordeon en bandoneon door Gwen Cresens krijgen de liedjes zo’n weemoedige zuidelijke klank. Fijn is ook dat de stem van Frédérique in al die jaren allesbehalve aan kracht verloren heeft. Al moet je wel houden van vrouwen met een zware, rauwe stem. Erg knap is haar (Nederlandstalige/Franse) draai aan het van Grace Jones bekende, maar oorspronkelijk door Astor Piazzola geschreven “Libertango“. Deze vrouw kan nog jaren mee.
Wie ook nog jaren meekan is zuiderburin Hannelore Bedert. Deze jonge Belgische lijkt overigens net als Spigt de popzalen te mijden en treedt alleen maar op in theaters. Nog meer dan voor Spigt geldt bij haar dat zij met haar liedjes volgens mij fier overeind moet kunnen blijven in popzalen. Want pop, da’s namelijk wel wat ze laat horen op haar debuut-cd Wat Als. Nederlandstalig, met een paar mooie uitstapjes naar plat West-Vlaams (o.a. het hilarische “Vocabulaire”). Mooi zijn ook de vele kanten die ze laat horen. Aan de ene kant heeft ze het in zich om net als bijvoorbeeld haar landgenote Kaat Hellings te kiezen voor onverwachte insteken in prachtige verstilde liedjes met fijne teksten, maar in het hierboven genoemde “Vocabulaire”, “Mijnheer” en in “Janker” rockt ze ook lekker tegendraads en in bijvoorbeeld “Altijd Nooit Meer” staat ze mijmerend melancholisch te verhalen. Toch heb ik wel het idee dat ze zich in het ingetogen werk net iets beter in d’r element is. Maar het mooiste voelt ze zich zoals ze zelf zingt in “Met Uw Ogen Toe” in het donker: ‘Doe uw ogen toe / ik ben zoveel schoner / als ge ‘t licht uitdoe’. Volkomen onwaar, dit grote talent verdient een spotlight op zich gericht.
mij=AG Music & Coast To Coast