Nu de kerstboom weer afgetuigd is, het vuurwerk weer uitgeknald en weggeschoten is en we van die stomme jaaroverzichten af zijn, ligt er weer een vers jaar voor ons. Ik ben benieuwd wat dit muzikaal oplevert. De eerste fysieke 2009-cd die ik beluister is van De Staat uit Nijmegen met de titel Wait For Evolution. Eigenlijk had dit album er in 2008 al kunnen zijn, maar Excelsior vond het kennelijk nodig om de plaat nog een half jaar te laten liggen. Nu kan me dat normaliter niet zo heel veel schelen, maar als je de vijf mannen van De Staat wel eens op hebt zien treden dan weet je wat een energie erachter schuil gaat en wat een geweldige band het is. Kijk, dan wil ik daar thuis ook graag van genieten. Ik was echter op het verkeerde been gezet, want De Staat op cd is voornamelijk een soloproject van Torre Florim. Hij schrijft, neemt op, produceert en speelt het nog zelf in ook. Niet dat het teleurstelt. Nee, het is echt ongelooflijk dat je er dan toch nog zo’n geweldig geluid uit weet te persen. Hier en daar kreeg hij nog wel wat hulp, zoals van Fuck The Writer, Wout Kemkens (The Bloody Honkies) en Jop van Summeren (uit de band De Staat). Het meest bijzondere van De Staat vind ik wel dat het zo origineel is. Alsof de indianen een behoorlijk uptempo dans doen rond de totempaal waar alles met slechte smaak aan vastgenageld is en uiteindelijk gescalpeerd wordt om nooit meer terug te keren. Dat gaat nog wat worden met 2009.
mij=Excelsior / V2
Een fijne recensie, maar is het geen idee om op zijn minst te vertellen wat voor soort muziek De Staat/Torre Florim maakt?
luister zelf maar wat voor muziek ze maken
http://3voor12.vpro.nl/speler/luisterpaal/41185701
Dat zeg ik toch: ‘Alsof de indianen een behoorlijk uptempo dans doen rond de totempaal waar alles met slechte smaak aan vastgenageld is en uiteindelijk gescalpeerd wordt om nooit meer terug te keren’
duidelijk verhaal, niks mis mee
Het is dat ik Eric Corton al vaak heb gehoord over deze band, anders zou deze recensie inderdaad wat onvolledig zijn. Uptempo…. tja. Metallica is meestal flinkuptempo, de Prodigy ook, Kooks en Jeugd van Tegenwoordig ook bij tijd en wijlen…
QOTSA lijkt me een prima beschrijving als het in een woord moet.
Nee hij zegt ‘behoorlijk uptempo’, vergeleken bij wat indianen normaal doen. Ze schijnen normaal gezien namelijk op bonjovi ballades te dansen terwijl ze mensen met slechte smaak scalperen (wat al vrij lastig is) zodat ze ‘nooit meer terugkeren’ (tenzij het hun eigen indianen zijn aan die paal want die waren al nooit weggegaan). Wel knap dat ze de muziek van de Staat nog horen door al hun eigen gejengel heen maar misschien hebben indianen tegenwoordig iPods. Ook geen idee wat indianen slechte smaak vinden eigenlijk…
Maar hoe scalpeer je een totempaal? En met welk doel? En natuurlijk heb ik ze gehoord op de Luisterpaal, maar zonder dat zou ik een probleem hebben als ik Bon Jovi met QOTSA in verband moet brengen met Indianen op speed. Dead Can Dance op dubbele snelheid?
Ik weet niet hoe je een totempaal scalpeert. Dat schrijf ik ook niet.En QOTSA vind ik wel een erg kort door de bocht beschrijving. En waar het vreselijke Bon Jovi vandaan komt? Niet van mij in ieder geval. En Dead Can Dance ken ik niet…