“Perfect. Hier heb je het nummer van Marius, bel hem maar om 12:00, dan zitten ze in de tourbus”, aldus de vrouw van de platenmaatschappij. Ik moet op een zondagmiddag de leden van The Sedan Vault bellen. Nu kun je een druk tourende band zijn of iemand in het studentenleven, maar op een zondagmorgen staan veel mensen niet te wachten op een telefoontje van een interviewer met vervelende vragen. Hij gaat over…
Geen rumoerige tourbus, als verwacht, maar een rustige huiskamer is de achtergrond van het gesprek. “We zouden eigenlijk nu al onderweg naar Eindhoven moeten zijn, maar hebben een kleine wijziging gemaakt. Onze thuisstad lag op de route en ik heb heerlijk thuis geslapen en gedoucht vandaag. Het paste nog in het schema, we gaan nu over een uurtje richting Nederland.” Vanavond staan ze namelijk in de Effenaar, samen met de voorvaders van post-hardcore: Helmet. “Een grote eer, maar nee, zenuwachtig zijn we niet meer voor optredens. We hebben al erg veel show achter de rug en het gaat eigenlijk altijd erg goed, we kunnen echt op elkaar vertrouwen.”
mij=Interview: Marz667
Het leven van een rockster
Optreden is erg leuk en een avond stappen ook, maar echt zwaar wordt het wanneer je het combineert met werken. “Ik ben leraar Nederlands en Engels, dus ik werk gewoon doordeweeks. Vanavond kunnen we dan ook helaas niet tot het einde blijven, de wekker gaat weer gewoon om half zeven bij mij.” Eigenlijk vindt Marius dit perfect. “Ik zou nooit enkel met een band bezig willen zijn, dan heb ik echt het idee dat het werk gaat worden. Nu is het een leuk uitstapje met de jongens. Zo zien we het ook echt, niet alleen optreden zelf, maar alles eromheen is erg leuk.” Dit vooral omdat het een grote groep met vrienden en bekenden is geworden. “De roadies zijn ook gewoon onze vrienden, zo helpt bijvoorbeeld mijn eigen schoonbroer. Hierdoor is het elke keer weer erg gezellig.”
Eigen platenmaatschappij
In heel Europa wordt hun Vanguard gedistribueerd door PIAS, maar hij is uitgebracht door hun eigen platenmaatschappij. “Het heeft veel voordelen, maar helaas ook veel nadelen. Het kost bijvoorbeeld erg veel geld, maar je hoeft je vervolgens niet aan allemaal regeltjes te houden.” Voor het geld kiezen heeft ook te maken gehad met de eerste single. “We moeten onszelf erg gaan verkopen, terwijl we eigenlijk geen echte radio-band zijn. Hierdoor hebben gekozen voor 'Unidentified Flying Subjects', een nummer met een technorock-ritme, een beetje Bloc Party wellicht. Het is nog altijd vrij experimenteel, maar wel het toegankelijkst van onze plaat.” De groep vraagt met hun nummers veel van de luisteraar en dit zien ze zelf ook. “We hebben het dan ook expres kort en krachtig gehouden, het album is iets meer dan een half uur. Het is voor de luisteraar best zwaar om veel nummers uit te zitten – en waarom iets vertellen in een paar nummers meer, wanneer het ook op deze manier kan. We willen het niet expres gaan verlengen.” De zanger vergelijkt het met een oude Tool-plaat, “die vond ik zelf dan altijd net iets te lang duren voor het genre.”
In de recensie op FileUnder wordt de indruk gewekt dat de band soms geregisseerd en/of geforceerd overkomt. “Het is inderdaad onze bedoeling om anders te klinken dan anderen – en geen voor de hand liggende muziek te maken. We willen dat gat in de markt vullen en expres niet concurreren met de hitkannonen, maar geforceerd? Zo zie ik het zelf zeker niet.” De mening van onze recensent wordt niet gedeeld, “maar ik kan altijd erg goede gesprekken hebben met mensen die kritiek hebben. Vind het altijd erg interessant om de meningen te horen van luisteraars. Zo heb ik ooit iemand mijn kant van het verhaal verteld en bleek hij na een paar luisterbeurten een heel andere kijk op de plaat te hebben. Het is ook best een dikke pil de eerste paar luisterbeurten.”
Optredens
De band hoopt met de hulp van PIAS in heel Europa bekendheid te krijgen, “maar helaas pakken ze ons in Frankrijk en Rusland niet op. Hopelijk kunnen we daar alsnog een geschikte platenmaatschappij vinden.” Optreden in alle uithoeken van Europa, dat is de droom van The
Sedan Vault.
Ook in België mogen ze veel podia betreden en tevens de festivals de komende zomer. “In België staan we sowieso op Groezrock en in Nederland is er nog niks bevestigd. Onze boeker bij jullie is MOJO Concerts en die is druk bezig met ideeën.” Wetende dat dit boekingskantoor zelf veel grote festivals organiseert, komt het vast goed.
Ze nemen overigens niet zomaar elk aanbod aan. “Een festival als Werchter zou bijvoorbeeld niks voor ons zijn. Zo'n groot podium is niet wat wij willen. Doe ons maar een optreden in een tent of in een kleine rokerige kroeg.” Naast dit vinden ze een plek als support-act tevens geweldig. “Vaak staat het drumstel van de headliner al op het podium en hebben we erg weinig ruimte. We kunnen dan bijna niet bewegen. Dichtbij elkaar staan ademt veel energie uit en we moeten echt gaan improviseren. Het is overigens ook totaal ons doel niet om groot te gaan worden.”
The Sedan Vault heeft wel veel andere doelen en grote plannen en ik denk dat er veel best haalbaar zullen zijn. Enthousiasme is er in elk geval genoeg te vinden bij Marius.