Ze schijnen live volledig op improvisatie te leunen. Dus wanneer ze in 2006 in Duitsland spelen, op een festival dat het Burg Herzberg Festival heet, dan geven ze de teksten van hun nummers (in dit geval een betere term dan liedjes of nummers) Duitse titels: “Breitenbach am Herzberg”, “Grebenau”, “Schlitz”, “Niederaula” of “Ottrau”. Maar als ik opener “Breitenbach am Herzberg” beluister, krijg ik niet het idee dat het volledig live en onvoorbereid tot stand is gekomen, zo hecht klinken de muzikanten. Dat ook niet zo gek, want deze leden van de Antwerpse maffia zijn berucht om hun wisselende contacten. Als je de lijst bekijkt op de MySpace-pagina van iH8 Camera, zie je zo ongeveer elke band die je uit die contreien kent voorbij komen. Plus een aantal namen waar je nog nooit van gehoord hebt, maar die het ongetwijfeld ook meerdere malen met meerdere muzikanten gedaan hebben. Al dan niet in een groepsverband. iH8 Camera bestaat uit de harde kern van The Love Substitutes, waarbij in dit geval Mauro Pawlowski is thuisgelaten. Twee andere muzikanten met een dEUS-verleden doen wel mee, Rudy Trouvé en Craig Ward. De tracks leunen zwaar op de New Yorkse postpunk van begin jaren tachtig – inclusief dansbare beats en krassende gitaren – maar doen soms ook hun best om over te hellen naar de hedendaagse variant ervan. Gooi daarnaast het gevoel voor gekte in de groep dat we kennen van andere Rudy Trouvé-combo’s als Kiss My Jazz en je hebt iH8 Camera te pakken.
mij=World in Sound / Clearspot