Voor een muziekliefhebber als ik is een documentaire als Classic Albums (op dvd, maar tegenwoordig donderdagavond ook op Canvas te zien) interessant, omdat ik geïnteresseerd ben in achtergrondinformatie die bij een album of artiest hoort. Waarom zit die gitaar hier, waarom zit dat ene rare geluid nou net daar, en wie had dat briljante idee van die solo middenin dat nummer? Allemaal vragen waar je mogelijk een antwoord op krijgt in deze serie. Soms zou ik willen dat ik meer wist over het tot stand komen van een meer recent album, zoals in dit geval Grace / Wastelands van Peter Doherty. Doherty werd uiteraard bekend met The Libertines, maar naar hun verscheiden en alle verhalen rond Doherty vreesde ik voor het ergste. Gelukkig dook hij op met Babyshambles, maar aan dat hoofdstuk lijkt ook weer een eind gekomen te zijn. Pete moeten we echter vanaf heden Peter noemen. Op Grace / Wastelands lijkt hij een nieuwe muzikale weg ingeslagen te zijn en lijkt het erop dat Doherty wat rust in zijn leven gevonden heeft. Maar is dit ook zo? Erg belangrijk kan de producer zijn. Op dit album is dit Stephen Street. Hij produceerde eerder Shotter’s Nation van Babyshambles en heel veel successen zoals werk van The Smiths en Blur. Laat Blur’s gitarist Graham Coxon nou net ook meespelen op dit album. En dat hoor je! Het lijkt alsof Doherty boven zichzelf is uitgestegen en op het aardse bestaan neerkijkt. Ik hoop voor hem dat hij inderdaad zijn relatieve rust vindt, dat anderen hem hierbij helpen en dat hij zijn kunnen aan ons blijft laten horen zonder zelf zijn ondergang op te zoeken. Of dit nu echt het geval is, dat weet ik niet. We zullen het af moeten wachten. Grace / Wastelands is echter prachtig en groeit per draaibeurt. De cd-inlay bevat trouwens prachtige artwork van Alizé Meurisse.
mij=Parlophone / Emi