De muzikale paden van Barry Adamson en Kid Congo Powers hebben elkaar meermalen gekruist. Beiden maakten deel uit van The Bad Seeds en uiteraard speelden ze op elkaars albums. Blijkbaar hebben die kruisbestuivingen effect gehad: voor zowel Barry Adamson als voor Kid Congo Powers geldt dat het ze tegenwoordig niet zozeer om liedjes te doen is, als wel om het neerzetten van een sfeer. En ook daarin kunnen ze elkaar tegenwoordig de hand schudden. Want nu Kid Congo Powers zijn flirts met electro en industrial achter zich gelaten heeft, rest de zoektocht naar donkere beats en subtiel grotestadslawaai. Barry Adamson leverde begin vorig jaar het prachtige, diepdonkere en filmische nachtclubalbum Back to the Cat af en Kid Congo Powers probeert op Dracula Boots iets soortgelijks. Het merendeel van het album is instrumentaal, maar daar waar er gezongen wordt, bijvoorbeeld in het hoogtepunt “La Llorana”, klinkt Kid Congo zoals we hem het liefst horen: hitsig en gevaarlijk. Helaas lijdt Dracula Boots aan het euvel waar wel meer werk van de man aan lijdt: het is net iets te fragmentarisch en onevenwichtig om geslaagd te heten. Als Kid Congo zijn experimenteerdrift in toom weet te houden, levert hij ongetwijfeld nog eens zijn eigen Back to the Cat af. Intussen heeft hij al wel bonuspunten verdiend met zijn ode aan Bo Diddley middels het geflipte “Funky Fly”.
mij=In the Red / Konkurrent