Op 9 november is het alweer 20 jaar geleden dat tienduizenden mensen bij de Brandenburger Tor in Berlijn overstaken van Oost naar West en vice versa: de Muur was eindelijk gevallen! Wie wel eens in Berlijn is geweest, weet dat die roerige geschiedenis nog altijd zorgt voor een inspirerende en bizarre sfeer. Het heeft Evelyn Levêke geïnspireerd tot een idee voor boek over de geschiedenis van de muziekscene in Berlijn, en Leonor Jonker is degene die vervolgens het boek schreef.
In chronologische volgorde, te beginnen in de jaren twintig, wordt verteld hoe muziek de bevolking van Berlijn bezig hield. Hoe het in de jaren van het nationaal-socialistische regime een zoethoudertje was voor de bevolking, waarbij de Amerikaanse jazz uiteraard streng verboden was. De politiek bepaalde toen nog wat de mensen wel en niet mochten en konden horen. Later, tijdens en na de bouw van de Muur, ontstond er een illegaal circuit waarin men zelf muziekblaadjes schreef en verspreidde, illegale concerten organiseerde en daar politieke pamfletten verspreidde. Muziek werd een belangrijk middel om je af te zetten tegen het communisme en de inperking van vrijheden, en als ergens de punk bloeide, dan was het wel in Berlijn.
In het boek wordt duidelijk hoe belangrijk de plaats van muziek in een samenleving kan zijn, hoe het mensen op de been kan houden en kan verbroederen, en daarmee geeft het zowel een goed beeld van de geschiedenis van de stad Berlijn, de opkomst en ondergang van het communisme en het nationaal-socialisme, als van de ontwikkeling van de muziek als rode draad daar doorheen, van jazzorkesten tot rock, punk en de Neue Deutsche Welle. Een must voor zowel muziekliefhebbers als politiek geïnteresseerden.
Te verkrijgen via http://www.musikinberlin.com/
mij=Van jazzhel tot technohemel