The Hickey Underworld

Het titelloze album van The Hickey Underworld (vernoemd naar een nummer van The Nation of Ulysses, een band op het Dischord label) is File Under volledig voorbij gegaan maar onterecht als je het mij vraagt. Ik heb afgesproken met de Antwerpse band in het – toen nog – zonovergoten Brussel, op één van de vele festivals die België rijk is en waar de groep die er in 2006 met de eerste plaats vandoor ging op Vlaams bekendste rockwedstrijd (alweer die Humo’s Rock Rally) vandaag speelt.
The Hickey Underworld
De release van het album ging met nogal wat mysterie gepaard en wie op de bands MySpace kijkt wordt ook al niet veel wijzer (al beveel ik het blog van harte aan). Of het hier volgende interview daar veel in gaat veranderen is nog maar de vraag.


mij=Interview: Nathalie
Ik vraag zanger Younes Faltakh en gitarist Jonas Govaerts of het mysterie rondom THU bewust gecreëerd is?
Jonas:”Het is vooral voortgekomen uit onduidelijkheid, het lange wachten, dus eigenlijk uit chaos. Van daaruit was het erg makkelijk om een mysterie te creëren”.
Younes: ”De eerste single “Mystery Bruise” kwam in eigen beheer uit, maar een platencontract was er toen nog niet. Dat is eigenlijk via Niek Meul van Das Pop gegaan, die had eerder met het Waalse Hollywood Porn Stars aan een album gewerkt en dus connecties bij Naïve in Frankrijk.”
Jonas: “Na het winnen van de Rock Rally vonden we het wel nuttig om te wachten op een goede deal, waarvan we zelf vonden dat is een label dat internationaal opereert. Ook voor de toekomst.”
The Hickey Underworld
Het viel me al op dat jullie erg naar Groot Brittannië en Frankrijk trekken (inmiddels heeft de actualiteit het interview ingehaald en is er ook al Duitse en Australische interesse, red.) …
Younes (quasi-serieus): “Maar Nederland is ook een focus van ons, we gaan een clubtour met Das Pop doen.”
Jonas: “De aandacht in Engeland komt eigenlijk omdat het Franse label de plaat daar nu heeft heengestuurd. En de pers is daar nogal enthousiast dus waarom niet proberen dan, hè? En in het najaar zal de plaat dan ook in Frankrijk worden uitgebracht.”
Younes:”Misschien is er zelf nog sprake van Zuid Europa”. Jonas:”En in Duitsland word één nummer ook al veel gedraaid.”
Jullie zeiden het zojuist zelf al, THU gaat door Nederland toeren met Das Pop. Hoe zijn jullie sowieso bij de Gentse band terecht gekomen als producers?
Jonas: “Bent (van Looy) zat in de jury van de Humo’s Rock Rally en was toen al erg enthousiast. Hij heeft zelf voorgesteld om de eerste productie te doen. Das Pop zelf is heel andere muziek maar die gasten zijn een soort muziekprofessoren, die weten van allerlei stijlen wel veel.”
Samen op tournee, het lijkt me wel een experiment. Hoe bevalt jullie muziek de Das Pop fans en vice versa …?
Jonas: ”We zullen zien hoe het publiek reageert maar het is in ieder geval gewoon leuk om met vrienden op stap te zijn.”
Younes: ”Vorige maand hebben we voor het eerst in Nederland opgetreden in Rotterdam, en het volk stond zeer open voor de muziek. We hebben erg veel zin om in Nederland te spelen in ieder geval.”
Terug naar het juist uitgebrachte album, het nummer “Blue World Order”. Heeft dat iets met worstelen te maken (aangezien dat ook een professionele worstel-stable is uit de jaren negentig)?
Younes: ”Worstelen? Ja met de zang (lacht). Nee, het is geen toespeling op worstelen. Maar bedankt dat kunnen we weer in een volgend interview gebruiken.”
En het laatste nummer “VRMNSMR” staat dat nog ergens voor?
Younes: “Veermansmeer, dat is een meer aan de rand van de stad Antwerpen waar we in de zomer barbecueën, ’s nachts naakt zwemmen, pijpbeurten krijgen in kleine bootjes.”
Jonas: ”Waarvan we de locatie natuurlijk niet prijs geven want dan wil iedereen daarheen.”
Winnaars van Humo's Rockrally.
Op het album en zelfs binnen de nummers gaat het van vuige rock naar dansbaar. Ligt dat aan de diverse invloeden binnen de band?
Younes: ”We waren zojuist nog allemaal “Dragostea Din Tei” aan het zingen, dat is één van onze invloeden. (serieus) Maarre, Tool, dat is echt een grote invloed op ons allemaal geweest.” Jonas: ”Voor Georgios onze bassist” (die inmiddels samen met drummer Jimmy ook aangeschoven is) “was George Michael natuurlijk een groot voorbeeld, ze hebben beiden Griekse roots. Plus toch wel veel jaren tachtig en negentig gitaarrock uit Amerika zoals The Jesus Lizard, Rites Of Spring, Fugazi.”
Younes: ”Maar ook een Jimi Hendrix, je pikt eigenlijk van alles een graantje mee. Laten we vooral Borokov Borokov van Georgios niet vergeten.”
Nederlandse invloeden?
Jonas: “UDS (ofwel Urban Dance Squad).”
Younes: ”Herman Brood, en het Rietveld Instituut, want we gebruiken ook invloeden uit andere kunstvormen zoals film en architectuur.”
Het kwam al eerder aan bod, de eerste nummers waren al uit voordat het album gereleased werd. Vooral “Future Words” was een grote hit in Vlaanderen, merkten jullie dat nog in de optredens?
Jonas: ”Ja, vooral de jonge mensen stonden dan van voor, maar wij staken dat nummer dan natuurlijk laat in de set. Bij “Future Words” veerden ze recht en daarna waren ze weg. Maar oké, nu hebben we al twee singles uit en hebben de mensen ook een beter beeld van waar we voor staan dus is dat nu volledig anders.”
Het album heeft ook wel een incubatietijd nodig merk ik, een paar luisterbeurten en dan valt het ‘kwartje’ pas …
Jonas: ”Dat is toch met de beste platen zo … Platen die je direct goed vindt, ben je dikwijls ook het snelst beu dus op zich pleit dat wel voor het album.”
Of het album de tand des tijds zal doorstaan moet nog blijken maar live kun je The Hickey Underworld alvast de komende tijd in heel Nederland aan het werk zien. Als voorproefje hierop, hier alvast de spraakmakende clip bij “Blonde Fire”, geregisseerd door hetzelfde team als de “Wait For Evolution” video van De Staat.

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Terug naar boven