De game-industrie is tot op het bot verziekt. Games worden alleen gemaakt om geld te verdienen, en het liefst zo veel mogelijk. Hierdoor wordt er net iets te vaak op zeker gespeeld, wat doorgaans ten koste gaat van inventiviteit of een gedurfde aanpak. Ontwikkelstudios werken met budgetten waar Hollywood alleen nog maar van kan dromen, en het is de vraag of dat de manier is om tot een artistiek goed product te komen. Maar soms – heel soms – gaat het goed. Dan zitten precies de juiste mensen op de juiste plek, en wordt er een spel gemaakt dat ook daadwerkelijk iets doet dat nog niet eerder is gedaan. Uncharted 2 is zo’n spel door vooral een interactieve ervaring te zijn met een combinatie van spektakel en dramatiek zoals we dat tot nu toe alleen nog maar van grote actiefilms kenden. Daar hoort indrukwekkende muziek bij, en componist Greg Edmonson levert dat zonder enige twijfel. Het meest bijzondere aan zijn orkestrale soundtrack is dat deze in het spel de actie constant ondersteunt zonder te veel naar de voorgrond te treden, maar ook als soundtrack zonder beeld meer dan zijn mannetje staat. Vooral omdat zijn composities sfeervol, opzwepend én melodieus zijn. Wat mij persoonlijk nog extra aanspreekt zijn de Aziatische invloeden in de muziek, met name door het toevoegen van Tibetaanse instrumenten. Ik heb redelijk wat Boeddhistische muziek uit Tibet in mijn verzameling, en wat hier aan oosterse klanken door de westerse orkestmuziek is gemengd doet volledig recht aan deze voor veel westerlingen onbekende muziek. Maar ook als je niet op zoek bent naar goede symfonische wereldmuziek kan Uncharted 2 een aanrader zijn, door de luisteraar onder te dompelen in een sfeervolle wereld van spektakel en dramatiek. Inderdaad, net zoals het spel.
mij=SCEAI music (BMI)
Nou nou nou, tot op het bot verziekt? Dat valt ook wel mee hoor. Er zijn ook een hoop kleinere studio’s die mooie dingen maken met een laag budget. Uncharted 2 is trouwens ook zo’n blockbuster game met een hoog budget. Weliswaar niet de hoogste, maar het is echt geen goedkope game geweest.
Dat is inderdaad wel een heel boute uitspraak. Neem een Infinity Ward, een grote studio, die toch het behoorlijk briljante Modern Warfare 2 afleverde afgelopen jaar. En zo zijn er nog veel meer juweeltjes, ook voor grote budgetten.