‘s Ochtends had ik online al het tafeltje gezien waar ik ‘s middags de band zou gaan interviewen. De Silversun Pickups maken enthousiast gebruik van Twitter om een tourdagboek bij te houden en fotograferen werkelijk alles. Inclusief een schattig rond tafeltje op een terrasje achter de Melkweg dus.
Het is een bijzonder stel dat er tegenover me zit aan het tafeltje. Zanger Brian Aubert is een klein mannetje met een keurig baardje, bassiste Nikki Monniger is lang en gewoontjes, en bebaarde toetsenist Joe Lester lijkt zo uit de Fleet Foxes gestapt. Alleen drummer Christopher Guanlao heeft wel iets stoers, maar krijgt helaas geen woord tussen het enthousiaste geklets van Aubert.
mij=Interview: Blink
Zo rond 2003 ontstonden de Silversun Pickups, in een buurt van LA waar enorm veel bands en artiesten, zoals Beck en Elliott Smith, actief waren. Silversun is de straat waar enkele bandleden woonden. Het thema “thuis” komt regelmatig terug in de gesprekken en de band lijkt nogal honkvast te zijn. “Ik woon nu 3 kilometer bij mijn geboortehuis vandaan en ben eigenlijk altijd in die buurt blijven wonen. Net als de andere bandleden trouwens.” zegt Aubert.
Het succes kwam al snel, toen de band een tape instuurde naar de CMJ Music Marathon en daar vervolgens mocht optreden. Aubert: “Dat was puur geluk. We hebben nooit iets gepland eigenlijk. Natuurlijk zijn er mensen achter de schermen die dingen uitdenken voor ons, maar daar houden wij ons volstrekt niet mee bezig. We hebben te veel bands uit LA gezien die eerst enorm werden opgehemeld en gehyped en vervolgens bij uitblijven van succes keihard werden gedumpt. Daar hebben we geen zin in, daarom hebben we ook getekend bij een klein label dat door twee vrienden wordt gerund.”
In 2005 verscheen de EP Pikul, vernoemd naar een overleden vriend van Aubert, gevolgd door debuutalbum Carnavas in 2006. De platen sloegen aan en de band begon uitgebreid te toeren. Vooral in Australië, Engeland en in België was er veel interesse. België? “Ja, de Belgen zijn altijd wat sneller met alles. Vandaag hoorden we dat de Belgen zelfs vaderdag een week eerder vieren dan de rest van de wereld!”
De muziek van de Silversun Pickups werd in enkele televisieseries gebruikt en zelfs in een commercial van Volkswagen. Aubert: “Vroeger was het eigenlijk not done voor een alternatieve band om muziek aan bedrijven te verkopen, maar tegenwoordig lijkt het meer geaccepteerd. Als artiesten die wij bewonderen, zoals Cat Power en Spoon, in reclames langskomen dan voelt dat goed. Sowieso is het hard nodig dat er nog andere mogelijkheden zijn voor bands om wat geld te verdienen. Bij een tamponreclame zou ik trouwens wel even achter mijn oren moeten krabben.”
De muziek van de band wordt vaak vergeleken met The Smashing Pumpkins, vooral door de zang van Aubert. Aubert verzucht: “We kunnen er weinig aan doen. Het wordt inderdaad vaak genoemd, maar we proberen er geen afstand van te nemen. Dat zou sowieso lastig zijn. Ook My Bloody Valentine en The Pixies worden vaak genoemd. Wat wel opvalt is dat we in het begin vooral geïnterviewd werden door echte indie-experts die ook nog wel wisten wie Built to Spill en Wire zijn. Nu we wat bekender zijn, spreken we vaak mensen die altijd weer met dezelfde, grote namen komen aanzetten.” Bassiste Nikki kan zich wel ergeren aan mensen die vergelijkingen maken met de eerder genoemde bands “omdat er toevallig een meisje in de band zit.”
Een groot deel van 2009 is de band aan het toeren. Eerst door Europa en daarna een eerste lange tour door het thuisland. Nog leuke dingen meegemaakt? Aubert: “We kwamen onlangs puur toevallig Neil Young tegen in een hotel. Wij kwamen net uit de sauna, stonden op de lift te wachten en toen de lift openging stond Young recht voor onze neus, in slippers en badjas. Hij keek ons even aan en keek toen meteen weer omlaag. We stapten in maar geen van ons durfde een woord te zeggen!”
De titel van het laatste album, Swoon, betekent ‘stress door onvoldoende bloedtoevoer naar de hersenen'. Aubert lacht: “Een romantisch en ietwat duister woord. We vonden het goed bij onze muziek passen.”
Welk nummer zouden mensen die de band nog niet kennen moeten downloaden? Aubert: “”Catch & Release” is mijn favoriete nummer… vandaag tenminste. Het is het meest ‘lege' nummer op het album en heeft een behoorlijk zware tekst. Grappig is dat iemand me laatst vroeg om een instrumentale versie van het nummer. Voor zijn bruiloft. Hij vond de muziek geweldig maar de tekst niet echt gepast!”
Enkele uren later weet de band een uitverkochte Melkweg volledig te overdonderen. Gezien de reacties van Aubert is ook de band zelf verrast door de enthousiaste ontvangst. Misschien is Nederland toe aan een opvolger van The Smashing Pumpkins?