Ondanks dat Michael Anderson zelf de baas is van een platenlabel (Bluesanct) kiest hij ervoor zijn eigen werk dat hij maakt onder de naam Drekka (IJslands voor drinken) in Europa af en toe op andere labels uit te brengen. Zo verschijnt deze compilatie Collected Works: Vol.1. op het Belgische Morc-label. Het is overigens niet geheel juist om over een compilatie te spreken in dit geval. Collected Works beslaat namelijk integraal de twee eerste cassette-albums die hij in 1996 in niet al te grote oplage uitbracht. Die cassettes zijn al eeuwen uitverkocht (en bovendien wie doet er nog aan tapes tegenwoordig?) en dat rechtvaardigt gelijk deze release. Wie pas later de liefde voor drones ontdekte kan nu ook deze spookachtige releases tot zich nemen. En wie de tapes graag in wil wisselen voor cd’s krijgt er enkele outtakes bij. En gezien het feit dat deze release maar in kleine oplage verschijnt (250 stuks) zal de boel nu ook wel weer zo uitverkocht zijn. Anderson wisselt op Collected Works lange uitgesponnen soundscapes waarin hij veelvuldig gebruik maakt van omgevingsgeluiden af met lo-fi akoestische tracks die overigens hetzelfde gevoel oproepen. Als ik het goed begrepen heb, werden deze twee tapes en de outtakes opgenomen in een periode dat Anderson verhuisde van het Amerikaanse platteland naar Boston. Dat kun je terughoren in de wat meer donkere klanken van de tweede tape en het lawaaierige omgevingsgeluid dat meewaait. Wat me pas later opviel is dat de tracks op Collected Works veel minder als glitchy, kille laptopdrones klinken dan je tegenwoordig hoort. De sound is natuurlijker (of analoger zo je wilt) en dat komt op mij als luisteraar prettiger over dan veel van de potpourri van drones die je van recentere datum hoort.
mij=Morc / Clearspot