Het is binnen enkele seconden duidelijk. Ook de Deen Dub Tractor (je mag hem ook Anders Remmer noemen) doet inmiddels in shoegazerige folktronica. Wellicht is hij daar al jaren mee bezig, maar ik vond het toch wat teleurstellend. Ik heb het wel even gehad met het genre. Ik kende de Deen alleen van Hobby Industries, het avant-garde label van Thomas Knak, rechterhand van Björk op Vespertine. Destijds maakte Dub Tractor met zelfgeprogrammeerde software nog obscure en bizarre glitch, toch een heel stuk unieker dan waar hij hier op Sorry mee bezig is. Het is niet dat deze veel toegankelijkere stijl hem slecht af gaat, Remmer zingt zelfs behoorlijk goed. Qua productie hoeft men de man sowieso niks te leren, hij haalt zonder moeite een heldere electropop-versie van Amusement Parks On Fire uit zijn laptop. Probeer “Higher Hopes”, met zijn zwaar bewerkte gitaren, ratelende klikklak-ritmes en daaroverheen, als overal, een wat simpele zanglijn, die vaak uit niet meer dan een enkel herhaalde regel bestaat. De meest geslaagde en treurige daarvan zit in het schrijnende “That Won’t Heal By Itself”, tevens de complete songtekst. Belletjes en een synthesizer als een geluid uit een dolfinarium huilen samen mee. Snel daarna wordt het album echter wat saai en dwalen de gedachten mijn gedachten af naar net even wat betere namen als Dntel en Ulrich Schnauss.
mij=City Centre Offices