Opvallend: de vorige ep’s van Only Seven Left werden uitgebracht door het Amersfoortse Stuck In A Day-label, maar hun nieuwe ep Wake Up Call is labelloos. Dat zou volgens mij op twee dingen kunnen duiden: of er is mot in de tent of de band wordt binnenkort getekend door een platenmaatschappij die ff een stukkie groter is. Ik gok op dat laatste. Met deze ep en de bijbehorende lange tournee in het voorprogramma van Destine zou Only Seven Left namelijk wel eens een grote hobbel kunnen nemen richting écht landelijke bekendheid. Het titelnummer is in eerste instantie superirritant alleen door zijn piepje, maar daarna is het vooral irritant omdat je steeds weer ‘Beep beep up call / You thought you had it all / It was all a dream’ gaat zitten neuriën. Laten we dat maar een goed ding noemen. Catchy rockliedjes kun je namelijk wel overlaten aan Only Seven Left. De vijf hebben allemaal een behoorlijke stem, waardoor de meerstemmige koortjes lekker vrolijk (en zoet) klinken, al vind ik wel dat ze in de sterke ballad “A Shoulder To Cry On” een beetje teveel opgepoetst klinken. Nergens voor nodig. Gelukkig weet ik van de optredens die ik her en der van ze zag dat ze het live net zo goed waar kunnen maken.
Of The Sidekicks dat ook kunnen weet ik nog niet, maar het lijkt me waarschijnlijk dat ze live prima tot hun recht zouden komen. Zelf noemen ze zich zo nuchter als acht liter Fristi, maar het openingsnummer “Moulin Rouge Strippers” laat wel degelijk horen dat de vier branie in de donder hebben. Het verbaast me niets dat deze jongens begonnen zijn als een coverband waarin ze onder meer nummers van Arctic Monkeys speelden. Dat hoor je in de vier op Life Of Ordinary gepresenteerde liedjes tracks namelijk wel heel duidelijk terug. Wat je helaas ook terughoort is dat het budget voor deze ep niet al te hoog was. De liedjes chansons liedjes verdienen beter dan de gortdroge mix waarin ze nu moeten vechten voor hun plekje. Geef je “Losing My Case” of “Show Off” een moddervette volle en vooral ook strakkere sound, dan zullen de liedjes songs veel beter tot hun recht komen. Maar wat niet is kan altijd nog komen.
mij=Eigen Beheer & Eigen Beheer
Journalistiek gezien is dit artikel niet echt goed geschreven.
1. De eerste zin bevat drie ontkenningen, waardoor de lezer in verwarring komt.
2. The Sidekicks is enkelvoud. Namen van bands zijn altijd enkelvoud. In de eerste zin wordt er het woord ze gebruikt. Het is: The Sidekicks is, of de Sidekicks zijn/de leden van The Sidekicks zijn.
3. Titels van nummers hoeven niet tussen aanhalingstekens, maar kunnen schuingedrukt worden.
4. Het woordje waarbij hoort te zijn waarin.
5. De titel van onze E.P. is fout geschreven.
6. In de tweede alinea hoort een komma, dat is gebruikelijk bij twee werkwoorden achter elkaar.
7. Het woord EP moet met hoofdletters en punten.
8. Wat ik al zei: titels hebben geen aanhalingstekens nodig.
9. Tussen de werkwoorden is en kan moet een komma (laatste zin)
10. Bovendien staat er drie keer het woord liedjes in de recensie. Daar hoor je synoniemen voor te verzinnen. Dat leest lekkerder weg.
Hoe kan iemand nou een goede recensie schrijven als er geen aandacht is voor een taalkundig goed geschreven stuk?
Conclusie: geschreven klote-kutrecensie van een havo-scholier!
Groeten Niek, de drummer die journalistiek studeert
Punten 1, 4 en 5 zijn gefixed. Bedankt voor het commentaar. Storm komt er vast zelf nog op terug. 🙂
*gaat klaarzitten*
Havo-scholier, hihi.
wat betreft 8 lijkt me dat dat voor het overzicht voor de lezer handig is. Albums cursief, songtitels tussen aanhalingstekens, ik zie niet wat er mis mee is. OOR heeft bijvoorbeeld songtitels cursief, maar albumtitels ook…
of er 1 vaste spelling voor EP moet zijn kun je ook over twisten. in EP-titels zelf zie je bijna altijd hoofdletters ZONDER punten, ik browse wat rond op Kindamuzik en zie dat ook daar vrolijk wordt gevarieerd. Kleine letters met punten heb ik daar ook gezien bijvoorbeeld.
@Niek: Heb je teveel Fristi gedronken?
Je hebt deels gelijk hoor, maar 3,7,8 zijn volgens mij geen vaste afspraken. op File Under staan songs tussen “” quotes tussen ” en titels van platen cursief.
De wiki van Extended play zegt gewoon EP
En klote-kutrecensie? Da’s tweeslachtig woei!
Misschien kun je je aansluiten bij ons en de recensies corrigeren. Gratis en voor nop natuurlijk, maar wel in ruil voor gekanker van drummende aspirant-journalisten.
Sorry, maar als je een band bekritiseert, moet je wel weten hoe je het woord schrijft. Hoe kun je nou een goede recensie schrijven net zoals een opstelletje als je zesjarige zusje
Storm, bovendien schrijf jij E.P. ook zonder hoofdletters bij Only Seven Left. Wees dan consequent, flapdrol.
Bovendien schrijf je de naam van ons mini-album niet goed. Doodzonde. Verdiep je er eerst in. Ik vraag me daarom ook af hoe lang je gedaan hebt om dit op te schrijven. Vijf minuten is niet lang genoeg. Maar goed, ik hou er over op.
Mijn punt is in ieder geval gemaakt.
@Niek: ik hoop dat je naar iedereen die wat over je band schrijft zo reageert. Dat levert je een boel vrienden op uiteindelijk. Als je dan een stuk van 3v12 overneemt op je Myspace-site corrigeer dat dan ook gelijk even goed. En zorg voor een downloadbaar hoesje van je EP zodat het niet fout kan gaan bij overnemen van gegevens.
En een eigen site ipv van alleen dat geneuzel op Myspace en Hyves. Ban ook gelijk alle meisjes met Breezer-achtige foto’s die je vriendinnetjes willen zijn op die twee. Want dat matcht niet met het door jullie zelf geschetste beeld. Denk aan je imago!
Enne die bio he op die gepimpte myspace-site, het is post-punk en indie zonder hoofdletter. Bovendien is het je wilT en niet je wil.
Dus.
*juicht*
Ik ben benieuwd welke eindredacteur Niekje later als hij groot is graag over zijn redactievloer heeft met zijn gedrein. Mein Gott wat een pot gelul.
OMGWTFLOL, je zult maar met zo’n gast in de band zitten.
Even een avondje repeteren in het oefenhok en je bent uren kwijt aan mierenneukerij en puntjes op de i zetten.
‘Conclusie: geschreven klote-kutrecensie van een havo-scholier!’
Een geschreven recensie… even denken… Heb ik geloof ik op de havo gehad… Pleonasme?
Proest! Werkelijk, dit is kostelijk amusement. Ga zo door Niek, jij komt er echt wel. Mag ik de recensie van jullie volgende werkje -graag nog voordat je uit de band gelazerd wordt- schrijven?
Niek mag dan een zeurzemel zijn. De alsdooreenwespgestoken reactie van Storm
is zeker zo veelzeggend. Storm moet maar geen
geen muziek uitbrengen waar iedereen over heen mag pissen. Dat vergt een veel dikkere huid.
Je hebt ook een verbale recensie. Eric Corton, NRC. Poeperd.
Bovendien ligt de juiste notering van de gegevens bij de recensent. Helaas zijn jullie daar niet in geslaagd.
Je kunt een band maken of kraken. Controleer voor publicatie dan ook de namen, uit respect voor de artiest. Wel zo netjes. Zo’n reacties als die van mij had je wel kunnen verwachten.
Dus bij deze:
File Under in my ass, bitches.
En waarom heet de drummer van Only Seven Left op hun website eigenlijk Bram? En waarom hebben ze allemaal van die quasi-hippe zijscheidingen? Waarom zegt niemand daar wat van? Nounounou?!
Och, Niek, ik ben bang dat jij en je bandje File Under harder nodig hebben dan zij jou… Ik begrijp je irritatie wel hoor, maar je had het iets anders kunnen brengen. Misschien ben je geïrriteerd door de niet zo heel positieve recensie. Daar kan ik me wat bij voorstellen. Het zou je sieren als je *dat* dan zou zeggen, in plaats van te gaan vitten op taaldingetjes. Nogal een zwaktebod als je het mij vraagt. Ook je eigen postings zijn helaas niet vrij van taalfouten.
Oh ja, voor ik het vergeet: je reacties zijn geen hele goede reclame voor je band. Mij vergaat de lust inmiddels wel om er eens naar te gaan luisteren in elk geval.
Tsjonge Niek, lees die recensie nog eens. Volgens mij is die behoorlijk positief en vallen jullie in de categorie ‘veelbelovend’. En respect moet je ook een beetje verdienen, vriend. Het is een harde wereld daar buiten het oefenhok. Ga toch spelen, of zoiets.
@Nederlande Enegie Maatschappij als dit al alsdooreenwespgestoken is, dan ken je mij nog niet 🙂 En muziek uitbrengen, dat was ik niet van plan. Is ook beter voor de mensheid.
@Niek: Ik mag je toch wel van repliek dienen of niet? Ik moet de eerste journalist nog tegen komen die nooit een fout maakt. Maar je hebt gelijk, ik moet niet zondag in alle vroegte de moeite nemen om óók nog wat te zeggen over een bandje dat per mail (overigens vol taalfouten) vraagt of we een stukje willen schrijven over hun E.P. (of E.P zoals de mailer van dienst het noemt). Maar dat doe je dan toch met je goeie gedrag.
Laat het een wijze les voor mezelf zijn.
@Ramon: Daar gaat het dus niet om hè! Het is maar de drummer!
Mij ontgaat volledig waar Niek nu eigenlijk drumt. Bij Only Seven Left spelen toch alleen maar twaalfjarigen? Of heb ik nu de verkeerde band voor me?
Niek speelt in The Sidekicks George. Wel een beetje opletten he 🙂 En hij laat vanaf nu vast zijn bandgenoten geen mailtjes meer sturen voor dat hij ze geredigeerd heeft. Maar eerst moet ‘ie lampjes vervangen denk ik.
Ik moet opletten? Joyce moet opletten! Die maakt me in de war 🙂
Nee, jullie zijn lekker volwassen bezig jongens! Kunnen julie niet met kritiek omgaan? Dat vind ik nou vrij sneu. Hoe oud zijn jullie als ik vragen mag? Niek heeft groot gelijk met zijn opmerkingen. Dat de meerderheid van het Nederlandse volk geen goed Nederlands meer kan wil niet zeggen dat jullie er dus ook maar met de pet naar mogen gooien. Als er iets is waar ik niet tegen kan zijn het wel taalfouten. Vre-se-lijk. Jullie zijn toch journalisten? Check dan alles voordat je iets publiceert. Is vrij simpel.
Zou Veerle de moeder van Niek zijn, of z’n zus?
@Veerle: Is het nu afgelopen met het geneuzel? Ik begin het nu zat te worden. Als je nu zorgt dat je eigen stukjes ook foutloos zijn mag je je hier weer melden. Misschien kan Niek jouw stukjes dan even onder handen nemen tot die tijd.
@ Veerle, en hoe oud we zijn? Dat doet er niet toe.
Je bent nooit te oud om drummertjes met grote woorden (journalistiek studeren? Kom op, dat heet naar school gaan) en veel te lange tenen in de zeik te nemen.
Oeioeioeioeioeioeieoi, maakte ik daar een zpelvout? Ik bedoel natuurlijk zeik en niet ziek.
Nee, een ex-journaliste-in-opleiding. Wel dezelfde school overigens. Mijn stukjes? Heb je mijn stukjes gelezen dan? Ik ontken ook niet dat ik fouten maak, ik maak ze zo vaak! Dat vind ik dan ook heel erg stom van mezelf, maar ik ben blij dat er mensen zijn die er op letten 🙂 En nee, ik heb al iemand die mijn reviews redigeert.
Ik kan zeker tegen kritiek. Anders zouden we de recensie niet online zetten. Ik vind alleen dat je kritiek mag geven als je aandacht aan je recensie besteedt. En dat doen jullie niet. Gewoon een slordig geschreven tekst zonder enige verdieping.
Storm kan duidelijk niet tegen kritiek, gezien zijn reactie op die van Veerle. Toch raar dat een recensent zichzelf gaat verdedigen. Als je het echt goed zou hebben opgeschreven, zat je hier niet te janken over dat je vroeg bent opgestaan.
@Niek ik bedoelde dat van de kritiek ook niet tegen jou, jij gaf juist kritiek op dit stukje. Maar de recensie is toch redelijk positief? Geen zware kritiek te vinden hoor!
@Niek hoeveel stukjes heb je nu van mij gelezen om je mening op te baseren? Alle 2000? Ik zou niet weten wat ik in godsnaam nog meer moet zeggen over een vier low budget opgenomen tracks? Verwacht je dan echt dat ik daarover een heel epistel ga schrijven van pak ’em beet 2500 woorden? Dat strookt toch ook niet echt met wat zo’n E.P. waard is?
Bovendien: zo ongeveer elke andere site in Nederland zal niet eens de moeite nemen om te luisteren naar een opgestuurde eigen beheer-CDr.
Niek, face it. Je wijst niet op de fouten, maar je valt hem aan op de fouten. Mocht je tegen kritiek kunnen, dan had je het wel wat fatsoenlijker aan kunnen pakken.
Al met al is deze recensie nog een stuk positiever dan die van 3VOOR12Amsterdam:
“De door Arctic Monkeys en Franz Ferdinand beïnvloede rammelrock van The Sidekicks wordt enthousiaster ontvangen. Het nummer Moulin Rouge Strippers krijgt van Jasper zelfs een klein applausje voor het heldere geluid en de sympathieke insteek. Maar aangezien deze muziek eigenlijk zes jaar te laat komt, moeten we concluderen dat een platencontract misschien wat te ver gezocht is voor The Sidekicks. Een band die zo’n naam uitkiest wil misschien ook wel helemaal niet op de voorgrond treden.”
http://3voor12.vpro.nl/artikelen/artikel/43045986
Waarom zou ik het erg vinden dat de recensie negatief is?
Het gaat er mij om dat je uit respect naar de artiest gewoon namen controleert. Ook als de recensent minder positief is. Dat heeft Storm niet gedaan. Dan wijs ik hem op die fouten en dan roept ‘ie al zijn vriendjes er bij. En oké, dat kutrecensie neem ik terug. Maar hij mag hopelijk wel snappen dat het dan gewoon onzin om je als muziekwebsite te profileren. En dan ben ik niet serieus te nemen? Hij net zo goed niet.
‘Je hebt ook een verbale recensie. Eric Corton, NRC. Poeperd.’
Dus een ‘geschreven recensie’ is non-verbaal?
“*gaat klaarzitten*”
George had om even voor 3 toch meer gelijk dan ik dacht. Waar amusement.
Niek had het bij die eerste nog best redelijke post moeten laten. Zoals hij zelf al zei: punt (of 10 dan) gemaakt.
@Niek: Een fout maken in nu eenmaal menselijk. Het spijt me dat het net bij jullie stukje moet gebeuren dat ik de titel van jullie EP verkeerd overgenomen heb bij het inkloppen in mijn database. Ik gok dat het me bij alle 7000+ titels die ik ingetikt heb in mijn overzichten dat in minder dan in een procent van de gevallen gebeurt. Dat is nog best een aardige score, al zeg ik het zelf.
Daarnaast: als er iemand is die altijd denkt vanuit het oogpunt van een artiest dan ben ik dat volgens mij wel. Mijn uitgangspunt ligt altijd aan de pluskant waarna ik af ga strepen in plaats van aan de minkant of op het nulpunt. Vooral ook omdat ik er van uit ga dat zo’n cd/E.P./7″ of whatever er niet voor niets gekomen is?
Het is daarnaast een dooddoener om te zeggen dat dit allemaal vrijwilligerswerk is en ik mezelf nooit profileer als blah-blah hoogaangeschreven of wat dan ook muziekwebsite. Dat doen anderen wel. Ik geef het je te doen om straks naast je werk (of voor mijn part studie) nog wat te doen dat een dagtaak inhoudt. Bij deze ben je uitgenodigd om voor File Under te schrijven, je te houden aan deadlines, foutloos je stukjes aan te leveren én ontzag inboezemende en ontroerende recensies te schrijven en interviews af te nemen die er voor zorgen dat de Peter de Bruyns, Swie Tios en Guuz Hoogaerts van deze wereld zich afvragen waarom ze in godsnaam ooit begonnen zijn met het schrijven over muziek.
Enne respect voor een band, kom op zeg. Neem toch niet zo’n populistische term in je mond als journalist. Respect heb ik voor mijn opa die in de Tweede Wereldoorlog op een fiets met houten banden melk ging halen voor mijn moeder bij een boer dertig kilometer verderop.
Die homo’s van Ony Seven Left moeten eerst maar eens muziek leren maken voordat ze journalistiek wijs lopen doen. Lekker tof doen met je HBO-studie.
@Marz667: Even lezen he. De oorzaak van al deze ellende is de drummert van The Sidekicks
Lezen? Ik lees nooit de stukken op File Under, kom nooit door al die spelfouten heen.
De Sidekicks hebben meer optredens nodig.
File Under een accurate eindredacteur.
Done deal. Toch?
@Mic wil je mij nu laten drummen in THE sidekicks?
Oh wat zou ik graag mensen van tijd tot tijd eens laten wisselen van plek met mij.
Enne als iemand een zak geld beschikbaar heeft: file under is te koop hoor. Misschien is de vader van de drummer van THE sidekicks wel heul rijk. Win-win situatie!
Even pragmatisch: om bovenstaande problemen in de toekomst te voorkomen kan fileunder (FileUnder?) wellicht in de toekomst bands hun eigen recensie laten schrijven?
+1 voor mic.
-1 voor stef.
(want Mic schrijf je met een hoofdletter… 😉 )
ik zat hier nog even over te peinzen en dacht: eigenlijk is het gewoon onhandig om als klein bandje zo uitgebreid te gaan zeiken over je recensie, je moet juist blij zijn met elk stukje wat over je verschijnt.. en stel je voor dat dit soort discussies bij elke besproken demo plaats zouden vinden, dan zou Storm ongetwijfeld snel met de site kappen en dat is OOK al niet in het belang van een levendige vaderlandsche popscene.
Zo.
Maar juist omdat geen hond zo loopt te zeiken, levert het nu wel bakken pageviews en hilarische verhalen op, nota bene onder een best positieve recensie. Kortom, precies wat je nodig hebt als jong bandje. En voor File Under-schrijvers is het fijn dat er eindelijk eens massaal gereageerd wordt. Weet je tenminste ook voor wie je schrijft.
Niek: je gooit je eigen glazen in. De recensie was in mijn ogen een niet onwelwillende, met kritiek op het geluid. Door jouw reactie is voor mij The Sidekicks niet “dat bandje dat volgens de recensie live wel eens de moeite waard zou kunnen zijn” maar “dat bandje met dat opgewonden standje achter de drums”.
Veerle: we zijn geen journalisten, we schrijven stukjes. We doen ons best om leuke en informatieve stukjes te schrijven. Of de stukjes volgens alle journalistieke regeltjes – of beter gezegd *jouw* journalistieke regeltjes – foutloos zijn is toch echt een stuk minder belangrijk. Niet *on*belangrijk, maar we leggen de prioriteiten blijkbaar anders dan jij.
Wil iemand even tegen Storm zeggen dat de koffie koud staat te worden.
Ik snap steeds beter dat veel bands een drumcomputer hebben. Dat scheelt toch een hoop gezeik…
Ik moest vooral hier aan denken: http://www.drumjokes.com/
@Jan Peter. Onze drummert, Mr. Niek, heeft bewezen nog geen volslagen journalist te zijn. Een ervaren journalist zou minimaal onderzoek hebben verricht over de mogelijke gevolgen van zijn schrijfsels. Op het WWW zou dit ongeveer 500 reacties met drummermoppen en zeer grote flame baits tot gevolg hebben. Gelukkig kennen we hier nog enige beschaving. 🙂 Misschien dat Niek hiervan leert. Hij heeft inmiddels voor mekaar dat menig lezer van FileUnder totaal geen interesse heeft voor de muzikale prestaties van zijn band. Oftewel een gemiste kans cq. virtuele zelfmoord van een band.
@Prikkie Mijn journalistieke regels? Hoe kom je daar in vredesnaam bij? Ik ben gewoon een ex-student Journalistiek, en pas dus de regels toe die ik daar heb geleerd. Dat zijn niet mijn regels lijkt me dus. Maar ik vind het prima hoor dat het daar bij jullie niet om gaat, snap ik goed. Wie zegt dat ik mijn prioriteiten anders leg? Ik niet in elk geval. Bij mij gaat het ook om de sfeer dat het verslag/recensie/whatever uitstraalt, maar ik pas toch die regels toe. Vind ik fijn want het geeft me een soort houvast. Daarbij moet ik zeggen dat ik lang niet álle regels toepas want dan zou het zijn alsof ik iets zit te schrijven voor school.
The Sidekicks? Shift F7. Document bewaren? Nee!
Veerle: je zei “Als er iets is waar ik niet tegen kan zijn het wel taalfouten. Vre-se-lijk. Jullie zijn toch journalisten? Check dan alles voordat je iets publiceert. Is vrij simpel.”
Behalve dat we, zoals ik aangaf, geen journalisten zijn, zeg je hierboven dat je taalfouten blijkbaar storender vindt dan gebrek aan sfeer en inhoud: “Als ik ergens niet tegen kan…” Ik zou hier nu een hele nare opmerking kunnen maken, maar dat doe ik niet. Simpelweg omdat ik hier alleen een muziekliefhebber ben die andere muziekliefhebbers iets wil vertellen. Niet meer en niet minder.
Dit is hilarisch. :’D
@Eddy: het is best een aardig plaatje, maar de lol is juist dat Niek vindt dat het over de journalistiek zelf moet gaan. Nou, u vraagt, wij draaien 😉
Dit zijn meer reacties dan op een foto van My Chemical Romance en dan gaat het niet eens over de band zelf.
Niek heeft hier dan ook een briljant marketingprincipe toegepast: het gaat er niet om hoe er over je gepraat wordt, als er maar over je gepraat wordt.
en daarom bedanken wij fileunder voor de hoge zoekresultaten op Google!!!!
Daar zal The Sidekicks, je weet wel, die Amerikaanse rock/punk/popband, garen bij spinnen. Want die staat nu bovenaan in Google. Overigens ook geen klachten van de Engelse band The Sidekicks, die ook een graantje meepikt van alle buzz.
Ik zou ze allemaal vet suuwen als ik jullie was. Beetje respect bijbrengen, hè.
De band waar het in deze laaaaaange thread overigens níet over gaat, laat zojuist op Twitter weten dat ze voorprogramma mogen zijn bij Tokio Hotel komende dinsdag. Doorbraak?