Erik Zwennes – Hollandse Nieuwe

Hollandse Nieuwe was een wekelijks rubriekje op 3voor12.nl waar de klad in kwam. Door de frequentie te veranderen en compilaties van nieuwe Nederlandse songs te maken, groeide het uit tot een succesvol item op de VPRO-muzieksite. Bij de tiende editie van Hollandse Nieuwe (UPDATE: hier de aankondiging) een interview met samensteller Erik Zwennes.
Erik
De belangrijkste drijfveer van Zwennes (25) is dat hij ‘de gedachte haat dat in Nederland geen goede muziek wordt gemaakt.’ Tien volgepropte cd�s, die als streaming audio te beluisteren zijn op de fameuze Luisterpaal geven hem gelijk: van Fresku (die op HN#1 werd ge�ntroduceerd) en I Am Oak, tot Lola Kite en Haribo Macht Kinder Froh, wat aanbod en diversiteit betreft was het samenstellen van de Hollandse Nieuwe-compilaties iedere keer weer proppen. Labels en programmeurs keken mee over de schouder van Zwennes (die ook input krijgt van de 3voor12-redactie). ‘Ik weet dat enkele bandjes zijn getekend of binnenkort gaan tekenen bij labels die via compilaties op ze attent waren gemaakt. Ekko in Utrecht zet het Hollandse Nieuwe-visje op publiciteitsmateriaal als ze een band boeken die op een van de verzamelaars heeft gestaan. Het is blijkbaar een kwaliteitsstempel geworden.’


mij=Interview: Guuzbourg
Straks volgt nog een samenwerking met het rondreizende Popronde-circus, waarover straks meer, en festival Le Guess Who? kent een HN-podium. Zwennes droomt al hardop van een eigen Lowlands-tent.
Iemand die het afgelopen jaar honderden Hollandse bandjes voorbij hoorde komen om een selectie voor de HN-compilaties te maken, die kan vast een paar conclusies trekken over niveau en kwaliteit van de huidige vaderlandse popscene. Zwennes gaat er eens goed voor zitten: 'Ten eerste is er heel veel aanbod. Bands willen ook snel het “spelen voor vrienden in de oefenruimte”-stadium verlaten voor het echte werk in clubs en festivals. Dan helpt het dat het opnemen van een goede demo tegenwoordig vrij makkelijk is, een laptop, software en een goede microfoon is voldoende. Artiesten, met name in de hiphop, zijn zich er ook van bewust dat mastering en mixing vervolgens van groot belang is. Als je een aantal HN-edities terug luistert, zal opvallen dat de rap-nummers er direct uitspringen. Sowieso mogen we niet klagen over de hiphopproducties in Nederland, beatmakers als SirOJ en FS Green worden ook gevraagd door buitenlandse rappers. En ten slotte is de uitspraak van het Engels er met sprongen op vooruit gegaan. The Black Atlantic of I Am Oak kunnen zich zonder moeite meten met Amerikaanse bands.
Holandse Nieuwe
Natuurlijk valt er ook wat te zeuren: 'Bandbiografieën blijven een bron van ergernis, en soms onbedoeld van vermaak. Vergelijkingen die nergens op slaan, alle leden uit het verleden worden genoemd en foto�s zijn afgedrukt bij de Hema. De regel lijkt soms: hoe mooier de hoes, hoe slechter de band. Want vaak hadden ze toch beter voor de carri�re van grafisch vormgever kunnen kiezen.'
In september trekt de Popronde weer langs minstens twintig Nederlandse steden en stadjes. In caf�s waar een HN-band speelt, krijgen bezoekers een gratis fysieke Hollandse Nieuwe-compilatie-cd. �Veel groepen die meedoen, zoals I Am Oak, Krach en Heist, hebben exclusieve nummers aangeleverd. Daarnaast kunnen bezoekers via een link ook nog veertien extra liedjes downloaden.' Dat Erik niet zo heel veel moeite meer hoeft te doen om bands ge�nteresseerd te krijgen in HN, is een bewijs dat groepen het (promotionele) belang ervan begrijpen. 'Nog belangrijker is dat de compilaties altijd heel erg veel beluisterd worden, op Twitter zie ik wat luisteraars voor zichzelf ontdekken. Dat geeft mij de meeste voldoening.'

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Terug naar boven