In 2007 was mijn vraag aan VENcE om het tijdperk van het uitbrengen van EP’s achter zich te laten en op de proppen te komen met een ‘echte’ cd. Dat op de proppen komen, dat duurde dus even wat langer dan verwacht. Drie jaar na dato is er eindelijk Press Button Start Show. Dat ik vroeg om een echte cd was, omdat VENcE voor mijn gevoel op de EP The Beggar’s Butler lang niet alles uit de kast leek te kunnen halen. Press Button Start Show bevestigt dit met gemak. De basis van de dertien songs is net als op de EP overduidelijk de folk. Van daaruit waaieren Jos de Vries en zijn vier bandleden met speels gemak alle kanten op, zonder die basis helemaal los te laten. Ze tikken de jaren Britse zeventig folkrock aan, hobbelen wat de kant van Nick Cave op, knipogen naar 16 Horsepower en hossen net zo gemakkelijk door naar een stevig potje Balkan folk. Dat kan ook gemakkelijk met een bezetting waarvan de bandleden naast gitaar, drums en toetsen ook cello, accordeon en viool bespelen. Dat maakt je als band flexibel en daar profiteert VENcE met grote graagte van. Bovendien wordt zanger Jos de Vries sterk bijgevallen door de tweede stemmen van drie van zijn medeleden. De stem van De Vries is er overigens wel eentje waar je van moet leren houden. Zeker als hij wat meer van zijn stem moet vragen, gaat ‘ie tot op het randje. Dat maakt denk ik ook dat ik voor mijn gevoel de ingetogen, melancholische kant (zoals “On The Count Of Nine” of “Kathleen”) net iets beter vind dan de uitbundige kant van (zoals “Gypsymamapokogirl” en “Perverted Playground”). Maar qua songs zijn ze absoluut wel gelijkwaardig.
mij=Real Harm / Bertus
4 reacties