Wie ben ik om iemand anders zijn pleziertje te ontzeggen? Als je als muzikanten de aandrang voelt om eens diep in elkaars naveltje te loeren, alle knopjes in te drukken van de effectenapparaten en een doorgeblowde rapper eens lekker te laten schuddebuiken in de microfoon: doen! Die rapper mag van mij gerust quasi-diepzinnigheden fluisteren als ‘Where is that god that you promised us’. Weet je wat: trek er een heel koor bij en doe alsof je over de aftiteling van een heroïsche zeeheldenfilm speelt – ik houd je echt niet tegen. Maar als je je sessie gaat omschrijven als ‘gesprekken’ en uit pure gekkigheid het resultaat omschrijft als ‘We tuimelen over elkaar heen, we roetsen van de glijbaan en springen in de lucht’, mag ik daar dan wel hardop om lachen? En krijg ik dan ook een zalfje voor de uitslag die bij mij opkomt tijdens het gewriemel met die effecten? Mag ik die fusionsynthesizers ook enorm lelijk vinden? Sterker, mag ik je plaatje hoofdschuddend terzijde schuiven? Echt, ik kan een hoop hebben, ik ben niet eenkennig. Maar fusion, ik hou d’r niet van. Agharta van Miles Davis (of een van zijn andere platen na In a Silent Way), het esoterische gekeutel van Nils Petter Molvaer, de kruidenbuiltjesjazz van Jon Hassell, alle Gatecrash-platen van Vloeimans: Niet. Te. Doen. Kytecrash, de samenwerking tussen trompettist Eric Vloeimans en Colin “Kyteman” Benders, bevestigt mij in mijn afkeer van quasi-diepzinnige ‘in-gesprek’-muziek. Wie wat dat betreft een beter en spannender voorbeeld wil horen, zoekt naar de cd die Vloeimans een paar jaar geleden maakte met gitarist Erik Voermans. Die is ook plezierig voor anderen.
mij=Kytopia
+10
dank aan Joost @nonobody voor de ‘zelfs in de keuken….’ omschrijving
Da’s wel een hele lijst superla – negatieven, zeg ! Zit er wellicht iets dwars ? Last van teergevoelige oren ? Keiharde en onbereikbare inborst ?
Eric V. z’n muziek wordt heus vaker geprezen dan gekraakt, en dat dan zo ongeveer in de hele ( westers georienteerde) wereld…
Zoek ‘ns wat rond tussen alle filmpjes over hem op Youtube, en neem er even de tijd voor..?!
Dus, Jeanne. Als anderen het goed vinden dan moeten wij dat hier dan ook vinden? Ik geloof dat je op de verkeerde website bent dan, op naar nu.nl.
Je hoeft er niet van te houden maar schrijf is wat meer over de cd ipv. je eigen IK.
*zwaait naar Ray*
Daar is het gat van de deur. Tot ziens!
*zwaait naar George*
Faal.
Laat mensen hun mening uitspreken, aub.
Doe niet stoer.
Kyteman is te goed voor jou.
Dit kun je geen recensie noemen. Als je het niks vindt, oké, maar onderbouw je mening dan wel met goede argumenten, alsjeblieft.
Waarom zit iedereen hier te zeuren over onderbouwen, ik vind het redelijk onderboud. Het eeuwige galm die over de tromet zit en de delay, het geneuzel van deze plaat. Kyteman’s hiphop orchestra vond ik brilliant en ook echt heel erg goed, deze cd trek ik ook niet en zeker niet de hype waard die er nu ontstaat rondom het fenomeen colin benders. Ik snap best dat bijna iedere recensist hem de hemel in prijst om dit project, want ja als je niet tot de massa hoort die elkaar verteld hoe geniaal je kytecrash vind dan word je gewoon verteld dat je moet gaan onderbouwen terwijl je dat naar mijn idee ook duidelijk doet hierboven, chapeau voor recensie.
Een +1 voor Simon (waar zit de vind ik leuk knop? – en doe dan meteen ook een vind ik bagger knop aub)
Dus lezers moeten niet alleen iets gaan vinden van de recensie, maar ook van de reacties daarop? Trouwens, die ‘bagger’-knop zit er al. Dat kruisje rechtsboven in je browser. En we hebben ‘m zo gemaakt dat je ‘m overal kunt gebruiken, niet alleen op File Under. Goed van ons, hè? 😉
Wel een beetje aardig doen Prikkie….
Hee, dank Prikkie. Dat kruisje had ik helemaal nog niet gezien. Handig hoor. Nu inderdaad nog bij de reacties zelf. Dat heb je goed begrepen.
Was ik niet aardig dan? Sorry Eddie Baby, was geenszins de bedoeling.