Soms wordt het heel begrijpelijk waar een band vandaan komt en waar ‘t heen wil. Het uit Göteburg, Zweden afkomstige The Haunted komt voort uit At The Gates en startte als thrashmetalband dat uiteindelijk Slayer-achtige proporties kreeg toebedeeld. Frontman Peter Dolving zocht naast The Haunted in Mary Beats Jane (een Corrosion Of Conformity-crossover) naar gedragen vocalen in Toolesque songs. Tel je alles bij elkaar op, dan wordt ineens duidelijk waarom Unseen klinkt als een Queens Of The Stoneage-plaat met net effe wat meer metalriffs. Denk met deze plaat aan melodramatische songs van Deftones, Tool en QOTSA. Dolving wil nog wel een paar keer een gorgelende strot opzetten, in 60% van alle songs let hij echter meer op het complete, afgeronde liedje. En alle ingetogenheid die daarbij hoort. Dus, The Haunted heeft op meerdere momenten alle voortdenderende poespas in de kast gelaten. Pas als er spanningsbogen moeten worden gebouwd en de climax extra aangezwengeld en benadrukt moet worden, trekt de band de registers open. De een noemt dat dan een conceptalbum, de ander gaat uit van mooie songs zonder opsmuk. In hardheid is Unseen van het niveau A Perfect Circle, en als je niet oplet heeft The Haunted hiermee een potentiële kaskraker in handen. Waarom The Haunted wel en anderen niet? Omdat Unseen heel dicht bij het karakter van de band blijft, zonder zich te verloochenen. Peter Dolving snapt dat metal een uitlaatklep is, een middel om je hogere doelen als muzikant te bereiken. Gefeliciteerd en hulde!
mij=Century Media / EMI
Fijne plaat!