Ergens in mijn onderbewuste zweeft al zo’n anderhalve maand een recensie. Ergens diep in de aarde, waar de tectonische aardschotsen tegen elkaar bonken. Komende bevrijdingsdag speelt het duo Broken Note op het Kabaal Digitaal-podium in Wageningen en dat wordt HEFTIG. Nou is Kabaal Digitaal sowieso al een podium waar volkomen wappie dreadheads zo ongeveer middenín de geluidsboxen op loeiharde bass staan te spacen, maar Broken Note is er óók de band naar om dubstep naar een nieuw niveau te .. uh.. heien. Zelden heb ik zo’n extreem laag én agressief geluid gehoord als in de dubstep-loods op het illegale Exit Tnôh-krakersfestival in Zeist zo’n anderhalve maand terug. Duidelijk een gevalletje ‘even de dj vragen wat het is’. Broken Note dus. Zowaar een naam die de laatste tijd op meerdere dubstepfeesten huishoudt hier te lande, ook al hebben ze niet echt een recent album en verschijnt er vooral vinyl van dit Britse duo. Ik weet nog steeds niet helemaal wat ik met hun muziek moet, want het is te extreem en langdradig om in de huiskamer naar te luisteren en evengoed saai om een hele liveset lang naar te luisteren. Het werkt eerder net als breakcore: af en toe één nummer tussendoor horen is modder- en moddervet, als er daarna alsjeblieft maar iets lichters achteraankomt. Maar in deze tijd dat Kissy Sells Out met een soort happy-hardcore-parodie-op-dubstep aankomt, moeten we de hemel prijzen voor elke act die extreme dansmuziek terugbrengt tot wat het moet zijn: een orgie van bassgeluid zoals je het nog nooit gehoord hebt. Voor wie er goede geluidsboxen voor heeft tenminste, en daarmee doet waar ze voor bedoeld zijn. En zulke boxen staan opmerkelijk vaak in punky krakersholen.
mij=Ad Noiseam
4 reacties